Stel ik neem een klok (pendule of kwarts) mee naar de maan, hoe snel gaat hij daar? - Zoeken

Gaat hij dan sneller of langzamer dan op de aarde? Is dat per soort klok verschillend (pendule, kwart of atoom-klok)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor wie? Dit soort vragen zijn niet te beantwoorden als je er geen referentiekader bij beschrijft. Bijvoorbeeld, atoomklokken gaan even hard voor degene die er naast staat (in hetzelfde inertiaalstelsel) maar lopen anders voor iemand in die zich ten opzichte van de klok beweegt iemand. Een van de antwoorden beschrijft dat een mechanische klok anders loopt vanwege de andere condities op de maan, wat correct is. Maar voor klokken waarvoor de omstandigheden op de maan geen verschil maken, zoals atoomklokken, geldt dat ze dezelfde tijd aangeven voor iemand die er naast staat. En verder kun je alles verzinnen door van of naar de klok te bewegen met een nanometer per seconde tot bijna de lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groome, ik neem aan dat je het dan niet eens bent met het (gecorrigeerde) antwoord van Reddie?? Of begrijp ik je verkeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je begrijpt het verkeerd. Ik vind de vraag niet duidelijk. Tijd is relatief, dus sneller of langzamer dan op aarde is als vraag niet precies genoeg. voor wie is dat dan voor iemand die op de maan staat of voor iemand die op aarde staat of voor iemand die stilstaat ten opzichte van beide klokken? Als je zo over de vraag gaat denken dan vraag je eigenlijk wat tijd dilletatie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve het antwoord wat iHave geeft, en wat duidelijk maakt dat er in het geval van een pendule een mechanische oorzaak is dat de klok langzamer loopt gaat ieder ander antwoord uit van impliciete aannames. En men vermeld die niet, wat eigenlijk ook niet goed is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover het nog uitmaakt: In mijn vraag ga ik uit van de situatie dat je naast de klokken op de maan staat. Als het aantal slingers van de pendule na terug rekening (door de formule van ihave) vergelijkt met het aantal tikken van de atoomklok zou je dan meer of minder tikken hebben in verhouding tot de pendule.
Verder schrijf je dat de atoomklok niet onderhevig is aan een andere invloed dan die op aarde. Maar in de bron van Viridiflavus wordt de zwaartekracht wel als invloed gezien, zonder dat daar direct gesproken wordt over relatieve beweging tov elkaar. Hoe moet ik dat verschil verklaren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijd is relatief. Als je naast de klok staat maakt het niets uit want dan zit je op dezelfde plek in hetzelfde zwaartekrachtveld. Een op een andere plek staat, bijvoorbeeld hoger, zal hij langzamer lijken te lopen voor degene die lager staat maar gelijk voor degene die zich op dezelfde hoogte bevindt. Viri is in die zin ook onnauwkeurig. Waarom het om draait zijn 3 dingen. Tijd is relatief, tijd is relatief en dat tijd relatief is. Dus wat een waarnemer ziet is afhankelijk van zijn situatie ten opzichte van de klok. Als aanvulling op de opmerking van Viri. Als de waarnemer op een rotsblok staat dat zich gelijk op beweegt met de maan dan zal de klok op de maan voor hem sneller tikken dan voor iemand op aarde omdat zijn zwaartekrachtveld weer een stuk zwakker is dan dat van een maan. Feitelijk heb je dan drie waarnemers ( een op aarde, een op de maan, en een op het rotsblok) die dezelfde klok ten opzichte van hun klok zich anders zien gedragen. Ten aanzien van de pendule. Als je een pendule van de aarde naar de maan mee neemt zal hij de verkeerde tijd aangeven omdat hij gebouwd is op aardse onstandigheden. Maar je kunt hem modificeren (lengte van de slinger aanpassen) waardoor hij weer gelijk gaat lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, met Viri bedoel ik de bron van Viri en onnauwkeurig kan beter vervangen worden door niet helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als daarna zowel de maanklok als de rotsklok terug op aarde zijn zijn de drie klokken......?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn er overigens experimenten waarbij uitgesloten wordt dat de zwaartekracht enige mechanische invloed kon hebben op atoomklokken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tav het eerste. Dan lopen ze alle drie hetzelfde omdat ze in hetzelfde stelsel zitten.,
Tav het tweede, mij niet bekend en lijkt mij moeilijk te realiseren omdat er altijd zwaartekracht invloed is, al was het maar van de zon. Maar dat hoeft ook niet omdat de de trillingen waarop atoomklokken zijn gebaseerd geen enkele relatie hebben met de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tav het eerste. Ik neem aan dat je bedoelt dat ze, door hun verschillende geschiedenis, niet dezelfde tijd aanduiden maar weer wel even snel gaan?1
Tav. het tweede. Stel er zijn gravitonen, zou er dan nog steeds geen enkele relatie kunnen zijn. Of zijn de hoeveelheid trillingen bijv. ook onafhankelijk van de hoeveelheid em-straling dat zij ontvangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tav 1, klopt
Tav 2, Ik weet dat niet. In zijn algemeenheid. In de natuur speelt zoveel een rol (onmeetbaar klein) en zijn zoveel invloeden (onmeetbaar klein) dat je nooit het hele gebied kunt (wilt) beschouwen. Zie het als volgt. Als je de hoofdprijs uit de staatsloterij gewonnen hebt en je gaat het geld ophalen, dan maak je je ook niet meer druk over de paar tientjes reisgeld naar Den Haag.

Antwoorden (2)

De slingertijd ≈ 2π √(lengte / valversnelling)

De valversnelling op aarde is ongeveer 9,8 m/s², die op de maan 1,6 m/s².

De slingertijd zal dus ongeveer 2,5 x zo lang zijn en daarom zal de pendule al spoedig achter gaan lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de atoomklok?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat voor klokje het ook is, het zal niet vertragen of versnellen, pas terug op aarde is het verschil pas zichtbaar. wie heeft nu de juiste tijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De klassieke pendule gaat direct achterlopen, niet pas na een tijd. Een slingertijd die 2,5 zo lang is, valt al direct op, maar ook dat 5 seconden op de klok, meer dan 10 seconden duurt.
Een atoomklok loopt op de maan SCHIJNBAAR sneller, maar in werkelijkheid gaat de tijd trager door de geringere "zwaartekracht".
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk en hoop dat ik uw antwoord begrijp. Maar kunt u voor de zekerheid iets preciezer zijn in de omstandigheden van van de twee conclusies.
Reddie
11 jaar geleden
@veridiflavus, bij algemene relativiteitstheorie staat: "Hij voorspelde ook dat hoger staande klokken sneller lopen, wat met atoomklokken inderdaad is aangetoond.". Ik denk dus dat mijn antwoord juist is.
@elicrates. In principe is mijn antwoord niet te begrijpen. De relativiteitstheorie druist in tegen wat wij intuitief van deze wereld begrijpen. Een en ander is echter niet alleen bedacht, maar ook aangetoond, en daar hebben we ons aan te houden. Sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klok sneller lopen=tragere tijd?
Reddie
11 jaar geleden
Een klok die sneller loopt, loopt dus voor op de "tijd". Maar als je op dezelfde plaats staat als de klok, moet je dus constateren dat de tijd te langzaam loopt.
Dat zijn de lastige paradoxen van de relativiteitstheorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valt allemaal wel mee. Lees deze discussie eens http://www.astroforum.nl/archive/index.php/t-113392.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er schijnt helemaal niks. Dit relativiteits-effect treedt pas merkbaar op bij snelheden in de buurt van de lichtsnelheid. Daar is hier bij lange na geen sprake van. Het effect is er wel, maar bij dit soort snelheden alleen met veel moeite en atoomklokken nét meetbaar.
Reddie
11 jaar geleden
@haabee, de klokken in de GPS satellieten moeten heel nauwkeurig tijdgerelateerde signalen afgeven, en moeten daarom met dir effect rekening houden.
Dat heeft niets met de snelheid te maken, maar met de zwaartekracht.