Kan je van iemand die al 7 jaar dood is nog dna halen ?

Ik bedoel wat is er nog over van iemand als die al 7 jaar onder de grond ligt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (8)

Van de resten is nog DNA te achterhalen. Het skelet is in ieder geval nog niet verdwenen, alsmede het gebit en waarschijnlijk het haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat er nog van het lichaam over is.
Dat ligt weer aan de plek waar iemand begraven is. Vochtigheid van de grond enzo.
Ook de kwaliteit van de kist helpt daarbij.

Als er nog weefsel over is kan er in principe DNA gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen is een lichaam na 10 jaar nog niet zo ver vergaan dat je geen botten en dergelijke meer vindt.
Veel graven worden tegenwoordig na 10 jaar geruimd, en voor de ruimers is dat vaak geen prettige klus omdat kisten dan al wel enigszins vergaan zijn maar nog maar zo kort dat het lichaam nog nauwelijks vergaan is (alles wordt dan in een verzamelgraf gedaan). Vroeger waren de kisten anders en werden graven pas na langere tijd geruimd, dan vonden ze vaak alleen wat kistresten en botten, tegenwoordig is er dus meer over.
Dus als iemand 'gewoon' begraven is, dan zul je zeker nog botten vinden en daar DNA uit kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lukt ze nog van mummies van het oude egypte nog DNA af te nemen dus dat lijkt me geen probleem.
Wel is het natuurlijk lastiger bij een gewone begrafenis dan bij een mummie.
maar als bijvoorbeeld er nog een kaak is dan kunnen ze aan de binnenkant van een tand vaak nog genoeg DNA vinden
13 jaar geleden
In het beenmerg waar het bloed wordt gevormd zal DNA te vinden zijn. Vraag het eens na bij de opvolger van Dr. Zeldenrust of bij "Silent Witness"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfs uit bot van mammoets halen ze dna
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weefsel van botten en schedels blijven het langst over, maar de stoffelijke resten moeten wel redelijk goed intact zijn, dus zo vanzelfsprekend is het niet. Ja we hebben dna van mummies en mammoeten, maar het ligt zeer aan hoe het lichaam gepreserveerd is gebleven. De natuur is toch geneigd om alles op te ruimen/weg te laten verteren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de regel is het zo dat zolang er materiaal is, je DNA kan betrekken.
'Uitzonderingen' zijn fossielen.
Ik zet dat tussen aanhalingstekens omdat fossielen in de regel geen materiaal meer bevatten maar het afdrukken betreft, (holle ruimten) die met de tijd volgelopen zijn met mineralen.
Het orginele organische materiaal is dus gewisselt voor mineraal materiaal.

Het spreekt vanzelf dat dit geen DNA bevat.