Is het humeur verbeterende effect van chocolade nu een soor placebo of komt echt door een chemische reactie?

"chocolade verbetert je humeur. Door het eten van chocolade wordt de aanmaak van opwekkende stofjes in je hersenen gestimuleerd zoals endorfinen en dopamine. Samen met de theobromine (zie Tegen hoesten) en de caffeïne voel je je na een paar stukjes chocolade al snel een stuk vrolijker."

http://rubriek.nl/gezondheid/hoe-gezond-pure-chocolade

Nu kan ik me ook voorstellen dat je chocolade gewoon zo lekker vind dat je er 'opgewonden' van wordt en dat het gewoon de lekkere stoffen zijn die je humeur doen verbeteren.

Of is het echt zo dat er echt bepaalde stoffen in zitten die zélf een positieve reactie uitlokken op bijv. endorfinen?

Maw als je de smaak van chocolade hetzelfde houdt en je er net andere bestanddelen in doet dat dan het effect verdwijnt of toch blijft?

erotisi
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Chocolade bevat chemische stoffen die er voor zorgen dat het lichaam bepaalde geluks hormonen produceert. Niet iedereen is hier in dezelfde mate gevoelig voor. Eten zorgt er sowiezo voor dat het brein geluks hormonen produceert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
En de vraag is dan op welke wijze die chemische stoffen ervoor zorgen dat die gelukshormonen produceren? Is daar een directe invloed?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je organen voor zoals de alvlees klier, nieren, amandelen, eilandjes van magelhanen en de lever. Deze organen zijn instaat op deze stoffen te detecteren en scheiden vervolgens stoffen uit (hormonen) in de bloedbaan. Het bloed komt in de hersenen terecht en detecteert en een euforisch gevoel produceet zo trachten de hersenen het bewustzijn te stimuleren om meer te eten.