Je zet een brandende kaars op een gevoelige weegschaal en daar blijkt dat er ongeveer 0,1 gram per minuut opbrandt.

Als je de stookwaarde van stearine weet (ongeveer 40 MJ/kg), weet je hoeveel energie er per minuut en dus per seconde opbrandt.

De berekening achterwege latend kom je ongeveer uit op
66 Watt.

Zodat een zalig kaarsje overeen komt met flinke gloeilamp.
Omdat veel kaarsen niet van biovetten worden gemaakt maar van fossiele aardolie is het voor de milieuveiligheid daarom aan te bevelen ledkaarsjes te gebruiken, die nog geen 2 Wattjes verbruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een kaars niet volledig verbrandt, zie de gele vlam, zal het afgegeven vermogen en navenante CO2 uitstoot flink afnemen. Energieafgifte en CO2 uitstoot zijn nl evenredig met elkaar. Ervan uitgaande dat de vebranding van de kaars ongeveer 1/3 is van volledige verbranding, levert een kaars toch nog steeds voor 66/3=22Watt aan CO2 uitstoot per seconde op.

Andere antwoorden (3)

Watts aan vermogen is een beetje dubbel op, watts is altijd vermogen.

Voor de rest wordt er per seconde 100 joule aan chemische energie omgezet.

Helemaal correct is het niet om te zeggen dat een kaars 100 watt gebruikt, aangezien het bij watt om elektrische energie gaat en niet om chemische.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 Watt is 1 J/s en is niet alleen verbonden aan elektriciteit. Het vermogen wat een auto kan leveren wordt ook aangeduid in watt (kW oftewel kilowatt dan te verstaan, naast het equivalent in pk). Daar gaat het om bewegingsenergie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het even opgezocht en je hebt gelijk. danku voor de verbetering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je een aantal kilogrammen aan massa kunt hebben, mag je ook van een hoeveelheid Watts aan vermogen spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet zoveel verstand van Nederlands, maar volgens mij is het beide dubbelop en spreektaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Watt is de eenheid van vermogen (de grootheid).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik, maar je kan toch niet zeggen watts aan massa, dat is toch totale onzin, het kan alleen bij vermogen en daarom lijkt het mij dubbel op.
Het grappige is dat een kaars ongeveer even veel watt gebruikt als een mens in rust (Het effect van een kaars in een meetruimte is grofweg hetzelfde als van een mens.
Het is iets van 60 tot 100 Watt.

Je kunt het bepalen als je weet hoe lang de kaars brandt en wat het gewichtsverlies is. De calorische waarde van stearine kun je wel ergens op het internet vinden neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangenomen dat er in de vraag eigenlijk had moeten staan "levert", want het stearinezuur zet zich pas om in warmteenergie op het moment van verbranding (daarvoor is het een goedje met natuurlijk latent opgeslagen chemische energie), een brandende kaars levert rond de 80 Watt aan warmte.

Met een calorimeter is dit na te meten.