Een recept:
Weeg 2 gram jodium af en 4 gram kaliumjodide.
Breng dit in een mortier, wrijf het fijn en los het geleidelijk op in 1000 ml gedestilleerd water.

Ander recept:
6 gram kaliumjodide oplossen in 200 ml gedestilleerd water.
3 gram jodium toevoegen en aanvullen met gedestilleerd water tot 1000 ml.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lugol kan bereid worden door in 70 ml gedestilleerd water volgende stoffen op te lossen:

7 gram kaliumjodide (KI)
5 gram dijood (I2)
5 gram natriumacetaat
Natriumacetaat zorgt ervoor dat het dijood in het water opgelost blijft, en creëert daarenboven een basisch milieu, waarin dijood een klein beetje hydrolyseert tot jodide (I-) en hypojodiet (IO-). Deze ontleding treedt enkel op boven pH 8. Zuiver dijood lost zeer slecht op in water, maar als er al opgeloste jodide-ionen in de oplossing voorkomen, lost het verdere dijood makkelijk op door de vorming van polyjodide-ionen (trijodide en pentajodide):

De I5--ionen verbinden zich met zetmeel en geven zo een blauwe kleur aan het zetmeel.

Lugol onderscheidt zich van joodtinctuur doordat deze ethanol bevat en lugol niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let op! de jood in zo weinig mogelijk water met KI oplossen. De jood lost anders
niet op.
hieronder heb ik een voorschriftje om lugol te maken.

Lugol opl.

bereiding:
KI 6 g.
I2 3 g.
demi H2O 900 ml.

Los de 6 g kaliumjodide in zo weinig mogelijk water op. Voeg 3 g jodium toe en
leng, na volledig oplossen, met water aan tot 900 ml.
Bewaar de oplossing in een bruine fles.