Hoe komt het dat geluid van een tegemoetkomende auto hoger is dan een wegrijdende auto?

Bij bijv een rally is het geluid van de motor veel hoger als de auto tegemoetkomt dan die van een wegrijdende auto. Zoek maar eens een filmpje van nascar race op youtube als je niet begrijpt wat ik bedoel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vreemd, ik kan me niet voorstellen dat deze vraag hier nog nooit eerder is gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah.. gevonden, inderdaad al 2 jaar geleden gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/klinkt-geluid-ziekenwagen-anders-voertuig.1975
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, ik kon het zo gauw niet vinden.

Het beste antwoord

zoals je weet bestaat geluid uit trillingen. de snelheid van die trillingen ligt rond de 1200 km/h als ik me niet vergis..
het geluid van een naderende auto wordt een beetje " in elkaar gedrukt". de frequentie ligt dan iets hoger en dat hoor je dus als een hoger geluid. bij een wegrijdende auto wordt het geluid "uit elkaar getrokken" (voor jou als waarnemer dan) en ligt de frequentie iets lager.
dit heet het doppler effect.

Toegevoegd na 41 minuten:
[img]http://www.uwdokter.info/images/doppler01.gif[/img]