Voor het gedeeltelijk verdampen van alcohol is het belangrijk dat het gerecht een kookpunt bereikt. Maar nog belangrijker is het aantal minuten dat het gerecht kookt of pruttelt, want alcohol verdampt nooit helemaal bij het koken. Hieronder treft u verdampingspercentages aan in combinatie met de manier van koken. Ook geldt: hoe meer alcohol u in het gerecht doet, hoe meer alcohol er achter blijft.

Om u een indruk te geven van de verdamppercentages: als u een gerecht even laat koken is 15% van de alcohol verdampt. Bij flamberen verdampt 25%. Na 15 minuten laten pruttelen is 60% van de alcohol weg. Na 1 uur koken 75%. In alle gevallen blijft er alcohol in het gerecht achter. Daarnaast verdampt sterke drank niet sneller dan bier of wijn.
bamibal
12 jaar geleden
Ja alcohol verdamp bij 70 graden of zo en het kookpunt is 100 graden dus het antwoord is ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kookpunt van alcohol is toch 78 oC en niet 100..?
Alles verdampt als het kookt. (het kookpunt hangt af van de stof. Bv Kookpunt water: 100 graden C, alcohol: 78 graden C)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kookpunt van alcohol ligt op 78,3 graden Celsius, maar dat wil niet zeggen dat als het mengsel dat de alcohol bevat die temperatuur overschrijdt de alcohol meteen is verdwenen. De vloeistof moet wel een tijdje koken eer het merendeel van de alcohol is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koken is verdampen door de hele vloeistof. Als je pure alcohol (ethanol) zou koken, zou die vloeistof koken op 78,37 ° celcius Water kookt op 100 ° celcius. Kook je de alcohol samen met water, kookt dus eerst de alcohol en daarna het water. Dat betekent dat de alcohol al weg is voordat het water kookt. Waarschijnlijk wil je weten of alcohol verdampt als je het in water kookt. Het goede antwoord op jouw vraag: "Verdampt alcohol na koken?" is dus: nee, alcohol verdampt vóór koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan onjuist. Dat moet zijn: 78,37 °C Kijk maar naar Engelse Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol en Nederlandse Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol
Ja en alcohol in een open flesje of glaasje verdampt ook.