Hoe werkt een jojo? ( terugrol of doorrol? -> Zie extra uitleg )

Een jojo rolt naar beneden langs een touwtje en is bevestigd aan een as tussen de 2 zijdes. Wanneer de jojo zijn laagste punt bereikt, hoe zal hij dan zijn weg terug naar boven vinden? Zal hij doorrollen en gebruik maken van bv een vliegwiel effect of dergelijk iets of gaat het via veerenergie of een dergelijk iets en dat hij via de zelfde zijde terug rolt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

Je hebt het antwoord zelf al gegeven.
Het komt door de snelheid en het vliegwieleffect.
Daardoor draait hij door, en hoe sneller de jojo aan het eide draait des te verder de jojo zal oprollen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Door bij het afrollen een trekbeweging te maken versnel je het rollen van de jojo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De jojo heeft draaiïng. Die komt overeen met een bepaalde hoeveelheid energie.

Om dat te zien (voelen), moet je maar eens een fiets op z'n kop zetten, en dan aan de trapper draaien om het achterwiel flink te laten draaien. Probeer vervolgens het achterwiel tot stilstand te brengen.

Tip: ik zou werkhandschoenen aantrekken...

Je voelt dan dat zo'n draaiend wiel best veel energie heeft.

Hetzelfde geldt voor de jojo. Die draaiïngsenergie is er niet zomaar uit. De jojo draait dus gewoon door als hij onderaan is.

Daardoor zal het touw weer oprollen, en zal de jojo omhoogkomen. Voor dat omhoogkomen is energie nodig (beklim maar eens een paar trappen, dan voel je dat). Die energie wordt onttrokken aan de draaiïng. De jojo zal dus steeds langzamer gaan draaien, daardoor steeds langzamer omhoog klimmen, tot hij zijn hoogste punt heeft bereikt.

Het touwtje is dan andersom opgewonden. Daaraan kun je zien dat de jojo op zijn onderste punt gewoon is doorgedraaid, en niet is teruggeveerd.

Je kunt dat goed zien als je een jojo hebt met twee verschillende helften, bijvoorbeeld een rode en een gele helft. Zet anders met een viltstift een stip aan één kant van de jojo.

Houd de jojo nu vast met de rode kant (of de kant met de stip) naar je toe. Kijk aan welke kant van de as het touwtje zit - dat zit bijvoorbeeld links.

Laat nu de jojo één keer naar beneden en weer terug omhoog gaan, en pak hem dan vast. Weer met de rode kant (of de kant met de stip) naar je toe.

Je zult zien dat het touwtje nu aan de andere kant van de as zit - in dit geval dus rechts.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaand antwoord:

Ook veer energie heeft een (kleine) bijdrage bij de werking van de jojo. Hierdoor hoeft in eerste instantie minder energie van het vliegwiel effect ingezet te worden om weer op te rollen. Zonder de bijdrage van veer energie zou een jojo dus iets (heel weinig) minder hoog weer oprollen.

Te elastisch kan het gebruikte touw ook niet zijn omdat anders de bewegingen van de jojo niet meer te controleren zijn.