Hoe maak ik dit schema klaar voor gebruik?

In deze link
http://www.555-timer-circuits.com/knight-rider.html
(plaatje staat erbij)
staat een circuit van een knight rider licht.
dat zijn 6 lichtjes die net als die kitt auto aan en uit gaan in een soort van slangvorm...
maar op dit schema staat op iedere plek maar een lampje.
nu wil ik dat ze per 4 lampjes aan gaan...
wat moet ik dan veranderen om hier 5mm 2 volt ledjes voor te kunnen gebruiken?
en hoeveel volt moet er dan overheen?
gr Jay

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je bedoelt dus dat je 4 Ledjes per uitgang in serie wilt zetten? Dat is zonder meer mogelijk en werkt heel goed op 12 V mààr... alleen met de kleur rood zodat ze in totaal 7½ volt benodigd hebben. Wel dienen de ballastweerstanden nu de helft te worden ik schat zo'n 500 Ω.
Als je minder Led's nodig had gehad waren andere kleurtjes mogenlijk geweest: groene, gele zijn 4 V en witte/blauwe zijn 6 V. Wel is toegestaan rode witte gele blauwe in serie te zetten dus 2x rood met 1 groene kan nog nèt werken.
Voor gebruik als 'Knigt-Rider' heb je echter wel hoge opbrengst Ledjes nodig die ± 3x zo duur zijn dus ipv. 0,15/stuk zul je nu 0,65/stuk kwijt zijn. Verder kun je nog keuze maken uit een helderrode behuizing of helderwit doorzichtig met rode afstraling.
Overigens nog iets! Ik dacht dat dergelijke circuitjes onder de naam 'Looplicht' gewoon als bouwprintje van Velleman nog gewoon in de radioonderdelenwinkel ligt want daar zag ik zo'n printje vorige week nog liggen dus kijk eerst eens goed in hun kast. Dan opbouwen en als het zaakje goed werkt: alsnog die duurdere Ledjes aanschaffen.
En ten laatste: je mag met een Knight-rider de weg niet op. Als je het toch probeert neemt de politie ze in beslag en de boete bedraagt 300 pegels. 't Is maar dat je het alvast weet... en oja als het de politie niet meteen lukt zulke lampentoestanden eraf te krijgen is je APK daarmee meteen vervallen en moet je voertuig gekeurd worden.