Hoe kun je het makkelijkst een reactievergelijking ( scheikunde) kloppend maken?? Of heeft iemand misschien tips? Bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (2)

Telkens één stof tegelijk. Dus:
H4 O N6 -> ...H8+...O+...N
Eerst de H. na de pijl staan 8 H's in totaal, voor de pijl 4. Dus voor de pijl moet een '2' voor de H komen.
2H4 O N6 -> H8+...O+...N
Nu de O. Één achter de pijl en één ervoor. Deze klopt dus al. Niks invullen.
2H4 O N6 -> H8+O+...N
Tenslotte de N. 6 ervoor, 6 erna.
2H4 O N6 -> H8+O+6N
Tip: rustig blijven denken en telkens na elke stap kijken of de stappen ervoor nog kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorbeeld; C6H12 + ... O2 = ... CO2 + ... H20

Je kijkt welke cijfers vast staan. Er is maar 1 C6H12 dus je moet 6 koolstofatomen 'lozen'. Dit kan in dit geval alleen maar door 6 CO2 moleculen te maken. (6x C = C6/6C)

C6H12 + ... O2 = 3 CO2 + ... H20 is het nu.

Dan ga je kijken, hoeveel waterstofatomen je standaard hebt. Je kan aflezen dat je er 12 nodig hebt. In H2O zitten 2 waterstofatomen, dus 12:2 = 6 H20 atomen.

C6H12 + ... O2 = 6 CO2 + 6 H20

Als laatste ga je de zuurstofatomen kloppend maken. Dit doe je door het totaal te tellen. (6xO2 van de atoom CO2 + 6x 0 van H2O) Je komt uit op 18 atomen totaal. Vervolgens deel je 18 door 2, en kom je uit op 9.

C6H12 + 9 O2 = 6 CO2 + 6 H20 is nu het eindresultaat.

Als je op een getal uitkomt tijdens het delen, dat een decimaal bevat, bijv 1,5, doe je alle aantal atomen x2, zodat je 3 hebt.