Zijn zuurstofmoleculen groter dan watermoleculen?

Het is misschien wel een beetje een gekke vraag, en misschien klopt er niks van, maar ik wil het toch graag weten..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Volgens onderstaande Bronnen is een watermolecuul groter dan een zuurstofmolecuul.

Op de eerste Bron zie je rechtsboven, dat de afstand tussen H en O een kleine 96 pm is. Daar komt dan dezelfde afstand bij tussen de andere H en de O. Totaal een kleine 192 pm, of eigenlijk wat minder omdat het molecuul geknikt is.

Op de tweede Bron zie je onder het kopje Allotropes dat de lengte van de O-O-binding 121 pm is. Dat is dus net wat kleiner dan de afmeting van het watermolecuul.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed opgezocht. voor mij het beste antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij ook. :-)

Andere antwoorden (2)

Zuurstof is een element dat uit een atoom ,O, bestaat.

water is H2O,en is een combinatie van 2 waterstofatomen en één zuurstofatoom,dus water is wél een molecuul,zuurstof net.

maar ok,zuurstofatomen zijn dus logischerwijze gesproken relatief kleiner dan watermoleculen.

Toegevoegd na 2 uur:
vóórdat de MINnaars weer toeslaan(schijnt een zeker "politiek" clubje hier te zijn!!) :P even dit: van de officiële site van Wikipedia:

Toegevoegd na 2 uur:
o jas,MINnaarsclubje: kunnen jullie lézen?: dan de allereerste zin op deze wikipediapag. goed LEZEN,hoor...
en wat stáát daar dan?...........juist!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water: H20. Zuurstof: 02. Je zou dus zeggen dat een watermolecuul groter is dan een zuurstofmolecuul omdat het uit 3 atomen bestaat.

Nu is het zo dat een waterstofatoom veel kleiner is dan een zuurstofatoom. Een waterstofatoom bestaat maar uit een proton en een neutron. Een zuurstofatoom bestaat uit 8 protonen en 8 neutronen.

2 zuurstofatomen samen zijn groter dan 2 waterstofatomen en een zuurstofatoom.

Dus een zuurstofmolecuul is groter dan een watermolecuul, klopt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correct
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook niet goed. De protonen en neutronen nemen amper ruimte in. Wat vooral ruimte inneemt is de afstand tussen de elektronen de kern. De grootte van de elektronen, protonen en neutronen is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tussen de elektronen en de kern*
Cryofiel
13 jaar geleden
Een waterstofatoom bestaat uit een proton en een elektron. Neutronen komen er niet in voor, ook niet in de kern - tenzij je het over isotopen gaat hebben, maar dan noem je het spul deuterium in plaats van waterstof. Verder wordt de afmeting van een atoom helemaal NIET bepaald door het aantal protonen en neutronen in de kern. Het enige dat telt, is de afstand van de buitenste elektronen tot de kern. In een molecuul telt zelfs dat niet meer. Daar moet je weten hoe ver de atomen van elkaar af zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, sorry. Roestige scheikunde-kennis. Goede conclusie, verkeerde uitleg. Zou het kunnen dat ik dit 25 jaar geleden nog wel ongeveer zo uitgelegd heb gekregen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haalt grootte en gewicht door elkaar.