Is 'zwarte energie' straks wellicht als energie bron te gebruiken. Of kunnen we het wellicht gebruiken om mee te vliegen ?

Zwarte energie (de momenteel nog niet geheel verklaarde energie die verantwoordelijk wordt gehouden voor het uitdijen van het heelal) wordt ook wel omschreven als anti-zwaartekracht energie. Daarnaast zou er een enorme voorraad van die energie zijn.

Het 'energie'-deel van de naam doet mij vermoeden dat het wellicht ook als energiebron zou kunnen (gaan) fungeren. Dat zou dan, gezien de grote hoeveelheid, wellicht ooit eens een oplossing kunnen zijn voor het energieprobleem.

"Anti-zwaartekracht" dan moet ik gelijk aan vliegtuigen en ruimteschepen denken. Die moeten nu ook de zwaartekracht overwinnen. Zou zwarte energie daar wellicht ook wat kunnen betekenen ?

Ik ben al op zoek geweest naar informatie over deze onderwerpen, maar heb helaas niets begrijpelijks over dit onderwerk kunnen vinden. Het zou kunnen zijn dat er nog teveel niet bekend is over deze energiesoort, maar ik zie wetenschappers al van allerlei berekeningen maken op basis hiervan. Sommige aspecten moeten dus wel degelijk al bekend zijn.

Kan iemand mij meer vertellen over eventuele toepassingen van deze energiesoort.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik wordt er in de reakties terecht op gewezen dat "zwarte energie" natuurlijk "donkere energie" moet zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is het wrsl nog een theorie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met een theorie zou je moeten kunnen voorspellen wat de eigenschappen en dus ook de mogelijke toepassingen zouden kunnen zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zoek eens op "donkere energie" - zo wordt het meestal genoemd. Of op "dark energy" natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op Discovery Science was er pas een uitzending over donkere energie
Misschien iets voor de toekomst maar voorlopig is die energie nog niet 'echt ' ontdekt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel
'tuurlijk, je hebt gelijk. Ik gebruik de verkeerde term ! @beestie
Klopt, die heb ik gezien. Het is ook de bron van mijn vraag. @samsung93
Goeie tip ! Als het antwoord bij goeievraag niet komt, dan zal ik daar nog eens gaan kijken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kunt je vraag ook stellen op http://ikhebeenvraag.be/ . Daar wordt (als je geluk hebt) je vraag door vrijwillige wetenschappers beantwoord.

Het beste antwoord

Donkere energie wordt alleen maar zo genoemd omdat er een bepaalde ongedefinieerde, onzichtbare kracht is, die ons heelal sneller en sneller doet uitdijen.

We weten dus niets van die donkere energie! Het is gewoon een naam voor het IETS dat daarachter moet zitten.

Natuurlijk zijn er allerlei speculaties van wat die donkere energie zou kunnen zijn.
Dat het een soort "bruikbare" en dus omzetbare energie zou zijn is ook zo'n speculatie, maar eerder science fiction dan gangbare natuurkundige theorie.

Maar om je vraag te beantwoorden: ja dat is wellicht mogelijk :)
Maarja dat zegt dus niets, want het is wellicht ook straks mogelijk om gaten te maken in de tijdruimte waardoor we in een alternatief universum terecht komen waar iedereen achterstevoren praat.

Oftewel: leuk om over te fantaseren of een film of boek over te maken, maar pure speculatie en dus niet te beantwoorden.