Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de invloed van warmte(50 graden C) en UV-licht (beide 1 nacht lang) op elastiek, en wat gebeurd er op moleculair niveau?

Ik moet op school en PO maken over de wet van hooke, nu kwam uit de meetresultaten dat de elastiekjes die een nacht lang aan UV-licht waren blootgesteld korter uitrekten bij de zelfde massa als de normale elastiekjes, de elastiekjes die aan warmte waren blootgesteld rekten nog korter uit.

Alvast bedankt voor Uw hulp.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
824
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er op scheikundig niveau gebeurt weet ik niet, maar zo gaat absoluut de rek er uit, en zakt je broek af.
Het zal ongetwijfeld iets met de polymeren te maken hebben, maar verder gaat mijn chemische kennis niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zowel door warmte als door UV kunnen er chemische reacties tussen de gekronkelde polymeren plaatsvinden.
Als verschillende polymeer moleculen met elkaar verknoopt raken kunnen ze niet meer zo ver strekken. Met het geschetste resultaat.
(Lees meer...)
Reddie
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding