Je hebt handwarmers met een klik systeem, dan worst hij warm en hard tot hij afkoeld.

Als dat het geval is moet je hem koken tot die zacht is en dan kan je hem weer aanklikken.

Toegevoegd na 53 seconden:
Wordt*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werking van de handwarmer berust op een faseverandering waarbij warmte vrijkomt. Een handwarmer is eigenlijk een plastic zakje met daarin een oplossing van natriumacetaat in water. Beneden de 40 °C vormt dit mengsel een oververzadigde oplossing, die als kenmerk heeft dat deze niet spontaan zal uitkristalliseren. Door het te laten knakken breng je het kristallisatieproces op gang. Hier staat uitgebreid beschreven hoe dat in z'n werk gaat: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/jetnethandwarmer/handwarmer.htm
Amadea
12 jaar geleden
Dat kan ook gewoon op benzine.Deze hebben een gloeikousje wat gewoon aangestoken word en vervolgens wordt het gehele ding gesloten en in een linnen zakje gestopt wat je bij je draagt.Dus niets geen chemische processen komen hier aan te pas.Dit is trouwens de ouderwetse degelijkste handwarmer die uit grootvaderstijd stamt en nog steeds verkrijgbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De twee bekende principes werken als volgt,

Bij de zakjes met kristallen wordt de ammoniumacetaat weer opgelost door het zakje in kokend water te leggen.
De kristallen lossen dan op en deze warmte komt weer vrij door een klik te geven met de ingebouwde kristallisatiestarter. Het herkristalliseren levert dan warmte
op die tijdens het oplossen van de kristallen opgenomen is.

Het oude principe werkt met een katalysator.
Benzine wordt aangestoken en na 20 sec wordt deze vlam uitgeblazen, de platina(!) katalysator ver5bindt dan benzine met zuurstof uit de lucht en gaat gloeien zonder vlam, het werkt hetzelfde als een auto katalysator.
Door de huls van de handwarmer komt genoeg zuurstof om het gloeien in stand te houden en de verbrandingsgassen vrij te laten, het doorlatend stoffen zakje zorgt dat een gedeelte van de warmte wordt gebruikt voor het verdampen van de wasbenzine.