kan je gewichtloosheid nabootsen door middel van middelpuntvliedende kracht?

Als je met een toestel precies zo snel rond de aarde vliegt dat de middelpuntvliedende kracht exact even groot is als de aantrekkingskracht van de aarde, ben je dan gewichtloos?
Een theoretische vraag want ik vermoed dat je snelheid dan te groot is om écht te bereiken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dat kan. Sterker nog, op die manier zweven alle satellieten om de aarde. Die hebben een snelheid die (op hun eigen hoogte) precies groot genoeg is om de valversnelling 'op te heffen'. Op die manier blijven ze zonder brandstof te verbruiken in hun baantje om de aarde cirkelen en zijn ze dus 'gewichtsloos'. Als jij je in een satelliet zou bevinden zou je dus ook gewichtsloos zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit soort toestellen bestaat al; het zijn satellieten in een baan rond de aarde. Ook in het Internationale ruimtestation is gewichtsloosheid. De snelheid van het ISS is 28000 km/h. Dus het kan echt! Alleen moet je niet praten over middelpuntvliedende kracht, dit is een schijnkracht; er is maar een kracht die hier werkt, de zwaartekracht. Het station wordt voortdurend naar de aarde getrokken; het valt dus richting centrum. Maar de snelheid is zo groot dat het steeds rond de aarde blijft vallen. Datzelfde geldt voor alles in het station: alles valt even hard. Er is geen onder of boven, dus is alles gewichtsloos. Vergelijk het met een liftcabine die ineens van zijn kabels breekt: tijdens de val ben je even gewichtsloos. Op deze wijze worden astronauten ook gewend aan gewichtsloosheid. Een Boeing 727 of een ander groot passagiersvliegtuig wordt volledig leeg gemaakt om ruimte te maken. Het vliegtuig klimt 45 graden omhoog en op een hoog punt weer 45 graden naar beneden. Het valt terug naar de aarde. Tijdens deze val vallen de inzittenden net zo hard en zijn ze even( 30 seconden) gewichtsloos. Vervolgens moet het vliegtuig natuurlijk weer optrekken.