Wat voor een verband is dit?

Ik moet dit doen voor natuurkunde, maar ik snap er eerlijk gezegd niet zo veel van. Ik zit namelijk te twijfelen tussen een kwadratisch of een omgekeerd evenredig verband.

Toegevoegd na 2 minuten:
voor als de afbeelding niet zichtbaar is:

Lichtintensiteit R (lux) Afstand P (cm)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kwadratisch verband lijkt het me zeker niet.
kierkegaard47
9 jaar geleden
volgens de theorie zou het een omgekeerd kwadratisch verband moeten zijn (zoals ook in een antwoord aangegeven wordt). De vraag is alleen: kan dit afgeleid worden uit de meetgegevens ?

Antwoorden (1)

Stel, je hebt een lichtbron die naar alle kanten een constante hoeveelheid licht uitzendt. Stel dat op een afstand van 1 meter de lichtsterkte x is. Dan heb je een denkbeeldige bol van 2 meter doorsnee rond de lichtbron. Maar het licht op je boloppervlak reist verder. Dezelfde hoeveelheid licht maakt even later een denkbeeldige bol van 4 meter. Het oppervalk van die bol is echter een stuk groter. (Opp.vlak = 4.pi.r2). Als de straal van een bol 2 x groter wordt, wordt het oppervlak van de bol 4 x groter (het kwadraat). Dezelfde hoeveelheid licht op een groter oppervlak betekent minder licht per cm2.
Op 1 meter is de lichtsterkte x. Op 5 meter is de lichtsterkte al 25 x minder enz.
De lichtsterkte neemt dus af met het kwadraat van de afstand.