A en B verbinden een koord met een veer onder spanning. Als A het koord doorknipt, ontspant de veer bij B zich direct: sneller dan de lichtsnelheid?

Volgens Einstein is de lichtsnelheid (300.000 km/sec) de maximale snelheid die kan worden bereikt.
Dit zou betekenen dat informatie-uitwisseling of communicatie ook aan dit maximum zou zijn gebonden.
Stelt u zich nu de volgende situatie voor:
Planeet A en Planeet B bevinden zich op een afstand van 1 licht-uur (1.080.000.000 km – voor het gemak 1 miljard km).
A en B zijn verbonden door een zeer sterk koord met een zeer kleine massa (een te verwaarlozen traagheid).
Op planeet B is het koord verbonden met een trekveer. Onderaan de trekveer is een electrisch contact bevestigd. Het koord is strak aangespannen, zodat het electrische circuit open is.
Op A wil men nu een boodschap naar B sturen. Bijvoorbeeld: A en B hebben tevoren afgesproken dat het sluiten van het electrische circuit op B (hetgeen een lamp laat branden) “ja” betekent.
Op A knipt men nu simpelweg het koord door, waardoor (vrijwel) onmiddellijk de lamp op B gaat branden.
Men zou de constructie vice-versa kunnen uitbreiden met een tweede koord, dat B in staat stelt de ontvangst van het bericht onmiddellijk te bevestigen. In dat geval knipt men op B het koord door, zodat een wederzijdse communicatie tussen A en B binnen enkele seconden plaatsvindt, hoewel de planeten zich op een afstand van 1 miljard km bevinden.
Klopt deze redenering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

De misvatting is dat het koord zich aan beide zijden tegelijk zou ontspannen. Op korte afstanden lijkt dit zo, maar dit is niet het geval.
rose
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik vermoed dat het signaal zich voortplant met de geluidssnelheid. Dat geldt zeker als je rekening houdt met de afhankelijkheid van de geluidssnelheid van druk c.q. spanning, en van de amplitude van het signaal. Best kans dat je zelfs dispersie kunt zien wanneer je koord lang genoeg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je eigenlijk aan de geluidssnelheid? Zou het in dat geval zo'n 100 jaar duren voordat het effect heeft?
Cryofiel
11 jaar geleden
Geluid is een verandering in druk. Daarvan is ook hier sprake, met als enig verschil dat het hier om een eenmalige beweging gaat, en niet om een zich herhalende beweging (die we dan 'trilling' noemen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat van die geluidsnelheid klopt niet. Het materiaal van het koord bepaald hoe snel het gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt groome. In een staalkabel gaat het sneller dan in een katoentje, en daarin weer sneller dan in een elastiek. Vraagsteller gaat waarschijnlijk uit van een oneindig stijf, massaloos koord, ik weet niet wat dan de (hypthetische) voortplantingssnelheid zal zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
groome, ik ga natuurlijk niet uit van de geluidssnelheid in lucht van 20 °C onder atmosferische druk. Ik ga uit van de geluidssnelheid in het materiaal waarvan het koord is gemaakt, bij de geldende temperatuur en de aanwezige trekkracht in het koord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met welke snelheid gaat electriciteit door een gewone koperdraad dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij elk fysiek bestaanbaar koord zal het verschijnsel zich voortplanten met een snelheid die heel veel lager is dan de lichtsnelheid. Bij een koord met een massa van 0 zal ongetwijfeld ergens in de berekening van de voortplantingssnelheid gedeeld worden door 0 en daarmee houdt het verhaal een beetje op. Oneindig stijf lukt ook al zo slecht. (zelfs niet met een emmer viagra.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Elicrates, hoe hoger de stroomsterkte, hoe hoger de snelheid, hoe dunner de draad, hoe hoger de snelheid. Maar om je teleur te stellen, de snelheid van elektronen is traag, van een paar meter per seconde tot een paar meter per dag als je de discussie in de link leest (zie http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/verbinden-koord-veer-spanning-koord.389210) @Cryofiel, bedankt voor de verduidelijking, ik was inderdaad uitgegaan van de geluidssnelheid in lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome, je link is helaas niet meer aanwezig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@groome, kun je in dat geval zeggen dat de snelheid van elektronen even snel gaat als de geluidssnelheid daarvan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuwe poging (ik had volgens mij ook de verkeerde link gekopieerd)
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/15223-elektricteit-snelheid-van-elektronen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In je link lees ik de volgende uitspraak:
'als je een kabel van 2 meter hebt en je steek die in het stopcontact zullen de elektronen uit het stopcontact pas na meer dan 2 uur het einde van de verlengdraad bereiken, het elektrisch veld in de draad daarentegen heeft ongeveer de snelheid van het licht, daarom gaat je licht onmiddelijk aan als je op de licht knop duwt'.
Waarom zou het dan niet gaan met de snelheid van het licht?
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat is inderdaad het verschil. De elektronen gaan heel langzaam, alle elektrische verschijnselen (spanningsverschil, stroom) gaan heel snel. Vergelijk het met een stuk PVC-pijp (van dat dunne, waar je elektriciteitsdraden in legt) waar je knikkers in stopt. Wanneer het stuk pijp al vol knikkers zit, komt er *direct* een knikker uit de andere kant wanneer je er aan jouw kant een knikker in stopt. De knikkerstroom plant zich dus razendsnel voort, de knikkers zelf maar heel langzaam. Overigens verwacht ik dat elektriciteit (dus niet de elektronen) zich met ongeveer 200 duizend km/s voortplant - maar da's puur op gevoel, voornamelijk omdat licht zich ook met ongeveer die snelheid voortplant in glas en in glasvezel.
Cryofiel
11 jaar geleden
Overigens is de eerste link van groome nog steeds aanwezig - je moet alleen het haakje-sluiten verwijderen. De URL-maker van GV heeft dat haakje-sluiten opgenomen in het URL, maar dat had dus niet gemoeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is die eerste link nog aanwezig, daar schrijf ik deze reactie op. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag heeft betrekking op mechanica. Elicrates jij hebr een ogeloofelijk talent om altijd weer de discussie op anderevakgebieden te brengen :-)
Je zou zelf een opstelling kunnen maken met bv visdraad van 100 meter of iets dergelijks (zonder rek)

Dan zul je zien dat het niet direct schakelt, met welke snelheid het draad zich ontspant moet te berekenen zijn.
Vast wel ergens te vinden maar lijkt mij niet dat dat met de snelheid van het licht gaat

Wel een interessant vraagstuk trouwens ....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de vraagstelling diskwalificeer je de krachten die je proef laten mislukken, maasaloze draad en een veer die geen interne traagheid heeft alsmede een vaste afstand tussen de planeten.
Via entanglement wil het wel en is het ook al bewezen.
Het is dus mogelijk om info sneller dan het licht over te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens Einstein kan niets sneller dan de lichtsnelheid (de maximaal haalbare snelheid voor een massaloos item)

De veer uit jouw gedachtenexperiment bestaat ! We noemen deze zwaartekracht.

De zon houdt de aarde in een baan door haar zwaartekracht. Wat nu wanneer door een enorm kosmisch ongeluk de zon plotseling zou verdwijnen ?

Volgens Newton zou dan de aarde onmiddellijk haar baan verlaten. Maar volgens Einstein ontstaat een zwaartekrachtgolf die zich met de snelheid van het licht verplaatst. Pas wanneer deze golf de aarde zou bereiken, pas dan zal de aarde haar baan verlaten.

Hetzelfde geld voor je veer. Het doorknippen van je draad zal een golf veroorzaken welke op z'n hoogst de lichtsnelheid zal bereiken.

Het signaal zal dus pas na een uur op je virtuele planeet aangekomen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk filmpje. Maar het is mij niet duidelijk waarom de zwaartekracht nou even snel gaat als het licht. Waarom niet net even trager?
Toevallig is de voortplanting door een koord erg mooi in beeld gebracht in deze youtube en zijn vervolg. Mijn voorspelling is dat je redenering niet klopt.

Alleen in het geval van een massaloos koord, verbonden met een bijna oneindig snel oplopende spankracht bij rek, maar massaloze koorden zijn nogal dun en het is ook niet helemaal duidelijk welke interactie het koord bij elkaar houdt. Aangezien zowel de gravitatie als het licht door de eigenschappen van de ruimte zelf een beperkte voortplantingssnelheid hebben lijken me dat soort interacties niet aanwezig.

Enigszins realistische koorden, kun je het best met een slinky (trapveer) vergelijken.