Hoeveel omwentelingen moet een dynamo maken om stroom op te leveren?

Hoeveel omwentelingen moet een dynamo maken om stroom op te leveren? Of hoe snel? Is dit berekenbaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Het is berekenbaar. Elke dynamo is anders, dus je dient eerst meer te weten over de dynamo om er aan te kunnen rekenen. Wat je ook kunt doen is te gaan meten. Dus je neemt een motor waar je alles van weet en deze laat je draaien met een bepaalde draaikracht (koppel) of een vaste snelheid of vast aantal omwentelingen. En dan meet je de stroom.

Overigens elke beweging van van de dynamo levert stroom op. Alleen of deze meetbaar is bij een lage snelheid of bij zeer kleine (aantal) omwenteling(en) is de vraag.

Een eenvoudige goedkope test is een fiets dynamo. Ga staan in een donkere kamer met een fiets met de werkende fietsdynamo en na hoeveel omwentelingen van het fiets wiel gaat de fiets lamp licht geven. En de fietslamp gaat pas branden als er stroom door de lamp loopt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het gaat niet om hoe snel, maar met welke kracht en snelheid. Want een dynamo zet bewegingsenergie om in elektrische energie.
Je moet weten de weerstand en of dit een weerstand is die niet veranderd bij hogere spanningen of hogere stromen. En je moet weten de kracht (koppel) en de snelheid (omwentelingen per seconde).
Bij dezelfde weerstand (let op!: mechanische en elektrische) en , spanning, kracht (koppel) kun je de stroom berekeningen als je de snelheid of ook wel het aantal omwentelingen per seconde.

En electrische energie dus stroom en spanning kun je weer omzetten in licht en om licht te maken heb je weer energie nodig.