Als de zon door water heen schijnt ontstaat een regenboog. In een fotocamera krijgt tegenlicht afdrukken in kleuren. Is dit hetzelfde?

Een regenboog heeft te maken met zon en water, daarentegen een fotocamera alleen met zon.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel eigenlijk diafragma rondjes of eigenlijk zijn het veelhoeken die kleurig zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Licht dat wij zien als wit, bestaat eigenlijk uit een hele regenboog aan kleuren, die samen het witte licht vormen. Als een lichtstraal breekt, gaan alle kleuren niet meer helemaal precies dezelfde kant op als elkaar, en zie je de lichtstraal dus uit elkaar vallen in meerdere kleuren. Volgens mij heette dat het prisma-effect.
Dat breken kan gebeuren door water, maar ook door de lens van een camera.