Waarom veranderd de snelheid van het geluid?

Je kunt snelheid uitdrukken in Mach (aantal keer de geluidssnelheid). Maar ik hoorde dat als je hoger komt dat dan de snelheid van bijvoorbeeld mach 1 veranderd (op 0m hoogte 1223 km/h en op 12,192km 1062 km/h) hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat komt omdat de geluidssnelheid afneemt als het kouder wordt. Hoe hoger, hoe kouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geluid verplaatst zich door het bewegen van deeltjes in de lucht: trilli gingen. Hierdoor is het bijvoorbeeld niet mogelijk geluid te horen in een vacuum. Op hoogte is in verhouding minder lucht aanwezig, waardoor geluid zich lastiger, en dus langzamer verspreid. Ook is het op hoogte vaak kouder. Koude deeltjes bewegen minder snel, waardoor deze ook minder snel trillingen doorgeven. Deze twee gegevens bij elkaar opgeteld komt tot het feit dat geluid zich minder snel beweegt naarmate je hoger komt.

Hopelijk is je vraag zo beantwoordt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klein detail voor je stelling: geluid verplaatst zich ook door vloeistoffen en zelfs door vaste stoffen (hetzij in de laatste wel als transversale golven).
De geluidssnelheid wordt bepaald door de ideale gaswet. De effecten van druk en de hoeveelheid deeltjes heffen elkaar precies op in de formule voor de snelheid, de dichtheid (aantal deeltjes per volume) heeft een negatief effect en de druk een even groot en positief effect. Alleen de temperatuur speelt dan nog een rol bij het bepalen van de geluidssnelheid. Ook de zogenoemde adiabatische compressie speelt een rol (door de snelle samenpersing stijgt de temperatuur. De formule (zie bron) voor geluidssnelheid in gassen laat zien dat de geluidssnelheid afhangt van de wortel van de absolute temperatuur. In lichtere gassen als Helium is de geluidssnelheid hoger, in zwaardere gassen als CO2 is ze hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe dichter de massa, hoe makkelijker geluid zich kan voortplanten.

Zo zal geluid door staal zich beter voortplanten dan door lucht.
IJle lucht is nog dunner, dus nog lastiger.

Geluid zal niet alleen langzamer gaan, maar ook meer dempen.