Krijg je ook opgezwollen vingers door koude?

Mijn ouders zeggen dat dit niet kan omdat juist door warmte dingen (zoals vingers..) uitzetten/opzwellen.
Maar ik heb toch echt dikkere vingers tijdens het fietsen, als het koud is buiten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Dat noemen ze dus onderkoelings-/bevriezingsverschijnselen...
Langzaam laten opwarmen (dus niet opeens voor de hete kachel of in warm water dompelen) en ter voorkoming: goede handschoenen aan!

Als je problemen blijft houden kan je even langs de huisarts gaan. Ikzelf heb ooit door koppig wezen de doorbloeding in mijn handen stevig om zeep geholpen en moet tijdens de winterperiode elke dag een kinderaspirientje nemen om de doorbloeding te verbeteren. Ga hier echter niet zomaar zelf mee experimenteren, het verdunt namelijk je bloed en dat kan ook een hoop nare gevolgen met zich meebrengen. (En als je een gevoelige maag hebt is het ook af te raden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb nu ook weer niet zó erg koude handen. kan er gewoon alles mee, zit gevoel in zeg maar. 't is alleen dat ik mijn ring moeilijker van mijn vinger krijg.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan wel degelijk.
Als het bloed in je vingers afkoelt wordt het stroperiger.
Daardoor kan het op een gegeven moment niet meer door de haarvaten stromen. De aanvoer door de dikkere vaten kan dan nog wel. Dan blaast de volle bloeddruk je vingers op.
Reddie