De 2 antwoorden van de vorige reacties moeten we samenvoegen. Het CO2 sublimeert en veroorzaakt een extreme koude waardoor condens / waterdamp versneld wordt gevormd. Als je het droogijs van ICS in een drankje stopt dan krijg je het zelfde effect. Sublimatie van CO2 / droogijs / koolzuur / koolstofdioxide
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sublimatie is van vaste stof, daar is hier geen sprake van (in je voorbeeld wel). Door de drukval komt inderdaad meer co2 vrij, maar dat proces gaat waarschijnlijk veel langzamer, de lucht is dan al flink gekoeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neehoor ook de overgang van gas naar vast wordt verrijpen of sublimeren genoemd. Zet dat duimpje maar omhoog
Cheers,
Ralph
Reddie
12 jaar geleden
@droogijs, daar gaat de vraag niet over. -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sublimatie is echt alleen van vast naar gas (zie wikipedia). Er is hier geen vaste stof, dus sublimatie en verrijpen zijn beide niet relevant. Hier staat het antwoord netjes opgeschreven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt

Andere antwoorden (2)

dat is water als kleine druppeltjes na condensatie van waterdamp. Ontstaat door snelle afkoeling van de lucht na de drukval als de fles plotseling open gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is daar een naam voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, geen idee eigenlijk. Je kent het effect wel van beslagen enkel glazen ruiten in de winter. De ruit is koud en de lucht daar dan ook. Koude lucht kan minder vocht vasthouden en dit condenseert dan ook op het raam, of als 'wolk' als er niets is om op te condenseren. In jouw geval daalt door de drukval de temperatuur ook en krijg je ook een 'wolk'.
Reddie
12 jaar geleden
Jammer dat sommige antwoorders de juistheid van een antwoord niet begrijpen. +4U!
volgens mij is het koolzuur (CO2). voor het openen is er een evenwicht tussen de CO2 opgelost in water en de CO2 in de lucht. bij openen van de fles verandert de concentratie CO2 in de lucht. gevolg is dat de CO2 concentratie in het water ook verandert. (wet van t'hoff)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt zeker aannemelijk, is de oorzaak van de bellenin de cola na openen?
Reddie
12 jaar geleden
Nee, het is geen koolzuur. Zie antwoord van Paulost. -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja klopt idd CO2 ontstaat wel, maar je ziet het niet. de belletjes komen hier wel door, maar dat was de vraag niet.