Hoe komt het dat een fles water knapt in de vriezer?

Alles krimpt als het bevriest, moleculen bewegen namelijk minder dan in een vloeibare toestand. Water is hier géén uitzondering op.
Toch knapt een fles met water als je deze wil invriezen. Hoe komt het? Want de hoeveelheid neemt toch af (in dichtheid)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

Water heeft zijn grootste dichtheid, dus het minste volume bij 4 graden Celsius.
Zowel bij hogere temperaturen als bij lagere temperaturen dan 4 graden C. wordt het volume dus groter.
Omdat ijs een vaste stof is en moeilijk samendrukbaar, heeft ijs bij uitzetting een grote kracht, waardoor bij voorbeeld rots loskomt als er in spleten bevroren water bevriest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal juist, nette uitleg, +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze uitleg heb ik ook ooit van mijn docent gekregen. Maar deze wou er niet te diep op in gaan. Dit lijkt me dus de correcte uitleg.

Andere antwoorden (2)

Water ordent zich in het molecuulstrutuur tot een groter volume dan wanneer het vloeibaar is. Het is hierbij een van de weinige stoffen die uitzet bij bevriezen. En daardoor knapt de fles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als water bevriest zet het uit, het heeft dus meer volume nodig, kijk naar het ijs op de sloot, daarom drijft het, want door meer volume, is het soortelijk gewicht ook minder dan onbevroren water.