Welk land is het oudste land ter wereld?

Welk land bestond er dus als eerste?

Toegevoegd na 6 minuten:
en in welk jaar is het opgericht?
ik heb ook ooit gehoord dat mezapotahnie ofzo.. het oudste land is maar nu niet meer bestaat.. kan iemand mij hier duidelijkheid over geven??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
31.2K

Het beste antwoord

China is ook een goeie:
De geschiedenis van China geeft een overzicht van de historische ontwikkeling van China. China bezit een van de oudste beschavingen ter wereld, met een ononderbroken ontwikkeling van prehistorie tot heden. Zelf spreken de Chinezen van '5000 jaar geschiedenis en 7000 jaar cultuur'. De oudste geschreven Chinese historische bronnen dateren uit de 13e eeuw v.Chr. Het zijn inscripties op orakelbotten en koperen vaten.

De oudste stad schijnt Jericho te zijn (nu Palestijns gebied): er zijn sporen gevonden van een nederzetting van 11000 jaar geleden en er was 9000 jaar geleden al sprake van ommuring/omwalling. Maar toen was geen sprake van een land.

Mesopotamie: het kerngebied van de huidige staat Irak, met een prehistorie tot 3500 v.Chr. en historisch gegroeid vanaf dan tot ca. 1300 v.Chr.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het land China zoals we dat nu kennen bestaat pas sinds 221 voor Christus. De beschavingen en delen zijn wel heel oud, maar het land op zich dus niet. Ook hier is het net hoe je er naar kijkt. Daarom is dit ook een moeilijke vraag die denk ik ook hier niet echt beantwoord kan worden ;-)

Andere antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL.. daarom was ik ook later;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bron? er staat dat het het oudste land ter wereld ''genoemd'' wordt. het is trouwens een reisadvertentie.. dus hoe betrouwbaar is dat?
Gondwanaland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens verschillende bronnen Syrië afgeleid van Assyrië

Toegevoegd na 49 seconden:
En de 'Tuin van Eden' vind ik anders ook wel een goed argument.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam kan er wel van zijn afgeleid maar ik denk niet dat je het huidige Syrië echt een voortzetting kan noemen van het oude Assyrië. Het gebied heeft in die tussentijd nogal wat door gemaakt. En ik dacht dat Mesopotamië ouder was dan Assyrië.
De vroegste stad schijnt overigens (naar wat ik ervan mee gekregen heb) in Anatolië te hebben gelegen.
.# San Marino (301 AD)
# France (486 AD)
# Bulgaria (632 AD)
# Denmark (950 AD)
# Portugal (1143 AD)
# Andorra (1278 AD)
# Switzerland (1291 AD)
http://wiki.answers.com/Q/List_the_oldest_country_in_the_world
AD staat voor: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pangea...

Het eerste land überhaupt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas klopt dat niet, dat is Rodinia. Rodinia bestond ongeveer 1100 - 750mln jaar geleden en Pangea 300mln jaar eerder ;-) http://nl.wikipedia.org/wiki/Rodini%C3%AB
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En daarvoor volgens diezelfde pagina nog Columbia, Kenorland en Vaalbara maar ik denk dat de vraag gaat over landen als in naties.
Ik denk dat dat Egypte is wat het oudste land is wat nog steeds ook als land erkend wordt.
Het oude Egypte is opgericht rond 3150 voor Christus.
Zie link.

Mesopotamië is een gebied in Irak wat een historie heeft van ongeveer 6000 voor Christus maar dus niet meer bestaat.

Het is ook net hoe je naar deze vraag kijkt welk land er het oudste uit voort komt. Wereldwijde erkenning of alleen lokale erkenning?

Toegevoegd na 45 seconden:
En nog bestaand of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de traditie is San Marino bekend als de oudste republiek ter wereld. De kleine republiek werd gesticht door een christelijke steenhouwer genaamd Marino (of Saint Marinus) op 3 september in het jaar 301 CE
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Armenië is veel ouder en Armenië was de eerste christelijke land ter wereld
Armenië alleen onder de naam Armenië bestond het al 1500 voor Christus het eerste Armeense land de Shulaveri-Shumo cultuur was 7000 voor Christus
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
San Marino heeft nog steeds dezelfde grenzen als in 301, en de oudste nog geldende grondwet ter wereld (1600, een republiek).

Dat wekt soms jaloezie op: Irak/Mesopotamië (3200 v. Chr), Iran/Perzië/Medië (700 v Chr.) en China (221 v. Chr) eisen die eer vaak op, maar de grenzen van die landen en hun staatsstructuur zijn wel heel sterk gewijzigd.

Behielden wel hun staatstructuur, en keerden na expansie terug naar hun oude grenzen: Japan (650) en Denemarken (950).

Behielden zowel grenzen als kern van hun staatstructuur: Andorra (1278) en Zwitserland (1291) - maar die zijn dus jonger dan San Marino.
11 maanden geleden