Wat gebeurt er als de brandstof bij kernfusie in een tokamak niet meer in de cirkelvormige baan kan worden gehouden door uitval van magnetisch veld?

Toegevoegd na 8 uur:
een tokamak is een torusvormig apparaat waarin een plasma/in dit geval 'brandstof' kan worden beheerst met behulp van sterke magnetische velden, omdat de hitte die vrij komt door geen materiaal kan worden verdragen

Toegevoegd na 1 dag:
Beste bastanovum, mij interesse gaat eigenlijk uit naar kernfusie met helium 3. Geldt dan jouw antwoord ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan stopt het plasma te bestaan en stopt dus ook de fusie, welke bij miljoenen graden pas plaatsvindt en die in de plasma gehaald kan worden.
Dus -afgezien van het vrijkomen van radioactief tritium welke nog niet gefuseerd is, zal er verder weinig gevaar optreden.
Je krijgt dus niet het soort melt down wat bij kernsplijtingreactors kan ontstaan.
Tritium zelf is wel gevaarlijk radioactief, het heeft een halfwaarde tijd van ongeveer 10 jaar.
Het tevens gebruikte deuterium is niet gevaarlijk, het is niet radioactief.

Dus de magneten vormen een essentiele voorwaarde om kernfusie te ondersteunen.
Overigens zijn er nog geen fusiereactoren die continue draaien, ze zijn nu bezig een een nieuwe binnenbekleding te geven van wolfram, deze kan beter tegen de vrijkomende straling en schermt deze ook beter af dan de huidige materialen.

In de (verre) toekomst worden de magneetspoelen gevoed uit de energie van de fusie, dus dan zou eerst de fusie stoppen voordat de magneten uitvallen.

Dit gebeurt overigens in een fractie van een seconde.

Zelfs bij een gewilde kernexplosie moet de kritieke massa ongeveer EEN seconde bij elkaar gehouden worden om een (voldoende ) kettingreactie te bewerkstelligen en is er een atoombom nodig om een fusie(bom) te starten.
Dit laatste noemt men de waterstofbom.

Kortom , het is niet simpel een fusie op te starten en in stand te houden.

Mede daarom is een fusiereactor in veel opzichten veiliger dan een splijtingreactor.

Toegevoegd na 2 dagen:
Dat geldt ook voor een fusiereactor die op Helium 3 loopt, ofschoon de parameters wel verschillen tov een tritiumreactor.

Feit is dat fusie uitermate extreme omstandigheden vergt die slechts in een geschikte container met een ringvormige magnetische tunnel (kortstondig) te handhaven is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dan verdampt het materiaal waarschijnlijk. de "brandstof" is helium in de vierde aggregatietoestand, genaamd plasma. dat is helium, die zó heet is dat het elektronloos is. overigens zal het vast niet veel zijn en dus niet uitmaken als het magnetisch veld wegvalt