Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een condensator aansluiten op mijn versterker?

Ik wil het volgende

(1) Netstroom 40Ah 12V
(2) Condensator
(3) versterker

(1) + ==== + (2) + == + (3)
(1) - ===== - (2) - === - (3)

Eigenlijk is de vraag kan dit met die condensator?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De condensator moet inderdaad parallel aan de voedingsdraden van de versterker komen, liefst zo dicht mogelijk bij de versterker.
+ aan + en - aan - zoals je al schematisch aangeeft.
Zorg wel voor een stevige zekering tussen accu en de condensator met versterker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met netstroom bedoelt de boordnetspanning van de auto (12V) dan klopt dat.
Een lichtnetadapter van 230 V naar 12 V kan ook, je zult voor stevige versterker ook een stevige adapter moeten hebben.
Als de adapter 40 A kan leveren dan is dat inderdaad een hele grote, hij levert dan 12 x 40 = 480 Watt.
@Khepput: parallel aan de voedingsaansluiting van de versterker wel te verstaan.

Andere antwoorden (1)

De condensator staat parallel aan de voeding tussen de voeding en de versterker in, correct gepoold!

Als het om een highpass gaat dan komt de (bipolaire) condensator in serie met de tweeter.

Toegevoegd na 6 minuten:
De condensator dempt de voedingsrimpel maar DIK draad van voeding naar condensator is van belang. De draad naar de versterker dient niet lang te zijn en liefst 21/2 kwadraat of dikker.

Bij schakelende voeding moet men SCHAKELVASTE condensatoren gebruiken, gewone elco's kunnen heet worden en kapot gaan.

De veelgebruikte condensatoren van rond 1F die in auto's gebruikt worden zijn wel geschikt.
Mogelijk moet de inschakelstroom begrensd worden, anders ervaart de voeding de nog ongeladen elco als een kortsluiting!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding