Waarom verdampt het water in de zee?

Het water wordt daar toch geen 100 graden, en dat is wat benodigd is om water is in gas te laten overgaan...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (7)

Met 100 graden hebben we het over kokend water , en praten we over stoom. Zoals je al aangaf hebben we het nu over damp. dit heeft een lagere temperatuur nodig om te stijgen
12 jaar geleden
verdampen is een proces waarbij individuele moleculen zich los maken van de vloeistof. Hiervoor hoeft het water niet te koken, maar gewoon geboeg energie bevatten vor de ene molecuul om zich los te trekken van de vloeistof.

100 graden is om water te laten koken. Dan verdampt er water overan in de vloeistof, en niet alleen aan het oppervlak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water kan ook bij lagere temperaturen van vloeibaar naar gas overgaan. Sterker nog, ook ijs kan direct van ijs naar gas overgaan (al gaat dat wel veel langzamer) - dat heet sublimatie.

Bij water kun je het zo zien. Water bestaat uit een heleboel moleculen, die kriskras bewegen en elkaar continu aanstoten. Hoe warmer het water, hoe sneller de bewegingen.

Bij lage temperatuur bewegen de moleculen langzamer - maar dat is slechts de *gemiddelde* snelheid. Er zijn altijd wat moleculen die toevallig een paar fikse stoten hebben gehad en die daardoor even veel sneller bewegen dan gemiddeld, en er zijn altijd een paar moleculen die net door een paar botsingen al hun snelheid hebben verloren, en daardoor even veel langzamer bewegen dan gemiddeld.

Als zo'n molecuul dat toevallig snel beweegt net aan het oppervlak zit, maakt het grote kans te ontsnappen - je zou kunnen zeggen dat dat molecuul tijdelijk een hogere temperatuur heeft dan gemiddeld en daardoor makkelijker verdampt.

De snelste moleculen verdampen dus.

Dat betekent meteen, dat het resterende water afkoelt - het raakt immers alleen de snelste (warmste) moleculen kwijt, de langzamere (koudere) exemplaren blijven achter.

Dat is de reden dat verdampend water koeling geeft.

Daardoor koel je ook zo snel af als je nat bent. Niet doordat het water koud is, maar doordat het water afkoelt doordat het verdampt.

Toegevoegd na 9 uur:

Toevoeging:
Ook andere materialen verdampen lang voordat ze koken. En ook andere vaste stoffen kunnen sublimeren, niet alleen ijs. Zie bijvoorbeeld
http://apod.nasa.gov/apod/ap110926.html .

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan dit antwoord wil ik toevoegen dat het water een (ietsje) hogere temperatuur dan (in dit geval) de lucht 'moet' hebben. Dit heeft een verband met de druk van water en die van de lucht op het raakvlak van hun beide.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat begrijp ik niet. Als lucht van 20 °C boven water van 2 °C staat, zal dat water gewoon verdampen. Ook het omgekeerde geldt: als lucht van 2 °C boven water van 20 °C staat, zal dat water ook gewoon verdampen.
Dat is een groot misverstand.

Bij een temperatuur van 100gr. C. verdampt al het water.

Echter water begint al te verdampen bij 4gr. C., dat is namelijk de reden waarom er ook mist kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ook water van 0,01° verdampt al. Zelfs ijs verdampt.
De wind ,blaast bijv over het water , in dien de lucht droog is (nog niet zn max aan vocht in Zich heeft) dan wordt het vanzelf door de wind mee mee genomen . Ja warme lucht kan veel vocht opnemen , het trekt vocht aan ,vandaar de föhn enz dus warme droge wind over het water ,dan wordt het klamme warme wind , koelt de lucht af door stijging of wat dan ook ,regen ,condens , enz .zelfs bevroren water (ijs )verliest massa aan de lucht . Kijk aar naar een bevroren plasje in de winter . Dus niks hoeft te koken . Het zelfde met evt je kamer bevochtigen ,hier of daar wat water en het regelt zich zelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet, zie bovenstaande antwoorden. Wat meespeelt in dit proces is ook dat watermoleculen lichter zijn dan zuurstof en stikstofmoleculen en vochtige lucht daardoor de neiging heeft om op te stijgen. Op hoger gelegen koudere plekken aan de rand van de continenten slaat dit water vaak weer neer waardoor het later als rivierwater weer wordt teruggevoerd.

Zouden watermoleculen zwaarder dan stikstof en zuurstofmoleculen zijn, dan werd de verdamping aan het zeeoppervlak tegengewerkt door een met verzadigde luchtlaag aan het zeeoppervlak.

Nu treedt verdamping vooral op in de gebieden met dalende lucht rond de keerkringen. Ook passaatwinden zorgen voor een continue aanvoer van drogere lucht waardoor de netto verdamping wordt bevorderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water heeft geen hoge temperatuur nodig om te verdampen.
Water kan zelfs verdampen bij temperaturen onder het vriespunt.
Wanneer er bijv. een laagje sneeuw ligt en er komt gedurende enkele dagen niets bij,zal het laagje sneeuw steeds dunner worden en op den duur verdwenen zijn zonder dat het gedooid hoeft te hebben.
Dat komt omdat de lucht 's winters over het algemeen kurkdroog is en dus het water gaat onttrekken aan de sneeuw.
Wanneer er dan ook nog een beetje wind staat gaat het proces van verdamping nóg veel sneller.