Is het bewijs nu echt geleverd dat er deeltjes sneller dan het licht kunnen gaan ?

In de media werd vorig jaar beweerd dat er deeltjes sneller dan het licht kunnen gaan, maar je hoort er niets meer over. Is het nu wetenschappelijk vastgesteld of niet ?

Het is nog steeds niet helemaal duidelijk of het experiment klopte of niet, maar algemeen wordt aangenomen dat de onderzoekers ernaast zaten. Een nieuw experiment van hetzelfde lab heeft nogmaals uitgewezen dat het wel kan, maar er zijn al verschillende redenen gevonden die tot een meetfout kunnen hebben geleid. We kunnen het pas met honderd procent zekerheid vaststellen als de proef ergens anders wordt herhaald.

Neutrino's, subatomaire deeltjes zonder lading, kunnen niet sneller dan het licht reizen volgens een nieuwe publicatie. Dat spreekt een verrassende bevinding tegen van het INFN-laboratorium die, als ze bevestigd zou worden, de natuurkunde op haar kop zou zetten.
fremar
Er zat een foutje in die berekening. Deze werd gemeten via satellieten en men was vergeten de beweging van de satellieten mee te nemen in de berekening.
Heb bron opgezocht, had dit echt niet uit mijn duim gezogen ;)
ronaldP
Erg interessant maar officieel is het zo te zien nog niet.
Resultaten worden over de hele wereld verzonden en gepubliceerd zodat de proef nagebootst kan worden.
Wanneer deze 'fout' aangetoond wordt, zal er zeker een officiële mededeling komen. Tot die tijd is er nog steeds geen zekerheid over de uitslag van de meting en zal er ook andere oorzaken gezocht worden waarom dit niet kan kloppen...
MrEinstein
Ja, dat bedoel ik dus ronaldP. Ik heb nog steeds niets officieels kunnen vinden hierover.
ronaldP
Dit is een brainstorm periode waarin mensen mogelijkheden opperen zodat onderzoekers dit kunnen staven. Dat deze meneer uit Groningen een mogelijkheid gevonden heeft zal dus zeker onderzocht gaan worden. Zou een beetje vreemd dat ze zoiets als afwijkingen in meting met de satelliet over het hoofd hebben gezien. Maar goed, dit is dus zeer complexe materie en ook de meneer uit Groningen is zo te zien geen meneer die alleen maar een opleiding aardbeienkweker gedaan heeft.