wat gebeurd er als je Soda & azijnzuur mengt?

H3C-COOH + Na2CO3 * 10 H2O -> ........

Wie weet wat er na de pijl moet komen te staan?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 14 uur:
Toevoeging:

ik ga een sodaoplossing met tafelazijn titreren

Ik heb nu:

Gedehydrateerde soda oplossen:
Na2CO3(s) → 2 Na+ (aq) + CO32- (aq)
De reactie die zal plaatsvinden is:
CH3COOH(l) + CO32- (aq) → CH3COO- + OH- + CO2

Wat gaat hier fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet dat je dit kan beredeneren, zonder dat je enige extra informatie hebt. Weet je zeker dat ze reageren en niet gewoon een oplossing vormt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Maar wat bevind zich dan in de oplossing?

Het beste antwoord

Er ontstaan koolzuurgas en Natriumacetaat.
Ik ga niet je huiswerk maken maar met deze tips kun je de som maken.
Vergeet niet dat azijnzuur een sterk verdunde oplossing is en dat bovendien azijn sterker zuur is dan het hypothetische koolzuur.
Succes

Toegevoegd na 6 uur:
Naar aanleiding van je reactie kan ik je vertellen dat je deze proef alleen in een kleine afgesloten ruimte wilt doen
als je iets wilt lanceren.
Er bouwt zich in relatief korte tijd heel veel druk op welke de 40 atmosfeer kan overschrijden als er veel vloeistof in de fles zit.
Nog een tip, gebruik schoonmaakazijn, dat is ruin 2X zo geconcentreerd als keukenazijn.
Gebruik het liefst kunststof flessen die tegen druk kunnen en monteer een dop die er af gedrukt kan worden.
Met een listige constructie kun je het effect van een waterraket benaderen! Deze kunnen behoorlijk hoog komen.
Doe je voorzichtig?!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan gaat het de lucht in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lucht in :O? oh echt?