Is koolzuur in gasvorm hetzelfde als Co2 en dus schadelijk?

Koolzuur wordt als vloeibaar middel in gasvorm omgezet en zo vermengd met water of frisdrank. Maar is het koolzuur als gas niet hetzelfde als Co2? En waarom wordt het dan nog steeds gebruikt als het bekend staat om zijn schadelijkheid tegenover het milieu?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Co2 is niet schadelijk voor het milieu. Je ademt zelf co2 uit en zonder co2 in de lucht zouden planten niet meer groeien.
Het enige is dat als er HEEL VEEL extra co2 in de lucht komt (duizenden tonnen) dit warmte vast houdt waardoor de aarde in theorie in zijn geheel een beetje warmer zou kunnen worden wat, alweer in theorie, grote gevolgen zou hebben (stijgende zeespiegel, droogte, stormen, etc).
Reddie
9 jaar geleden
@Joozd , Een goed ANTWOORD. Plus.
(Maar het is wel CO2 (met twee hoofdletters))

Antwoorden (2)

Koolzuur wordt vaak als synoniem voor CO2 gebruikt maar strikt genomen moet je voor CO2 de term koolzuurgas gebruiken. Met koolzuur wordt het product bedoeld dat ontstaat als je koolzuurgas in water oplost: H2CO3 ofwel diwaterstofcarbonaat. De reden waarom het in frisdrank wordt toegepast is omdat het de smaak en daarmee de verkoop oppept. Veel frisdranken zouden zonder koolzuur niet verkopen. De schadelijke effecten voor het milieu ontstaan niet in de eerste plaats door toepassing in frisdrank maar door verbranding van fossiele brandstoffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
als aanvulling op de schadelijkheid, er wordt CO2 gewonnen en direct weer in de kringloop gebracht (in dit geval wordt het in de frisdrank gedaan nadat het uit de lucht is gewonnen).
Netto geeft je dat geen toename in CO2 concentratie. Met de fossiele brandstoffen is de CO2 al zo lang geleden uit de lucht gehaald dat er inmiddels een nieuwe balans is ontstaan in de biosfeer. Door het verbranden van fossiele brandstoffen komt er zo veel CO2 dat deze balans verstoord wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
diwaterstofcarbonaat bestaat niet, wanneer CO2 in water komt reageert het rechtstreeks tot hydroxonium en bicarbonaat. Evenals omgekeerd. Van de tussenstap H2CO3 weet de scheikunde inmiddels al enige jaren dat deze in werkelijkheid niet voorkomt. Kortom: de H2CO3-'theorie' is achterhaald.
Ja, koolzuur en CO2 is hetzelfde.

CO2 is namelijk als een zuur te beschouwen, wanneer het in water komt reageert het als zwak zuur en wel als volgt:

CO2 + 2 H2O <--> H3O+ + HCO3-

CO2 in bruiswater of frisdrank zit onder druk in het water zodanig dat het naar een evenwicht streeft en uit de frisdrank 'bruist' ipv gewoon aan de atmosfeer te ontsnappen.

Op zich is het gebruik van CO2 in frisdrank niet schadelijk, want er wordt CO2 voor de frisdrank gebruikt, het is niet zo dat deze CO2 hier speciaal voor geproduceerd is als in: de CO2 was voorheen ook reeds als CO2 aanwezig.

Behalve voor het milieu is CO2 pas schadelijk voor de gezondheid vanaf een bepaalde concentratie. Die concentratie zal sneller bereikt worden door de CO2 die wordt uitgeademd in een slecht verluchte ruimte dan door de CO2 die uit frisdrank de atmosfeer in gaat.