Voor in de keuken gebruik ik meestal een vijzel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan kloppen, maar ik gebruik het nooit bij de apotheker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha.
Je moet de poeder zeven. Met bijvoorbeeld een bord met hele kleine gaatjes erin. Dan komen alleen de fijnste deeltjes er uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag.
Een zeef kan handig zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet maak je daar deeltjes niet kleiner mee..
Je kunt een stenen mortier en stamper gebruiken. Ik dacht dat ik het ooit een keer bij de action heb gezien. De poeder (of tabletjes) die je fijner wilt maken, doe je in de mortier en met de stamper ga je eroverheen totdat het heel fijn is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Xenos verkoopt goede vijzels en niet te duur.
Stamper en mortier zijn van steen. Door de zware stamper laat zich poeder goed verkleinen.

Ik heb gemerkt dat ze niet altijd voorradig zijn. Ze zijn vlug door hun voorraad heen.
Edraket
12 jaar geleden
een poeder Kan je heel fijn krijgen door het te malen. Bv tussen 2 stenen. Hoe gladder de steen, hoe fijner je poeder. Het hangt dus van de oppervlakte van je "gereedschap" af. Het moet ook wel een hard materiaal zijn anders slijt dit ipv je poeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van het materiaal werkt een oude electrische koffiemolen heel goed.
Doe dit echter NOOIT met stoffen die een stofexplosie kunnen geven of anderszins brandbaar/oxiderend/ slaggevoelig zijn.
Dit zijn stoffen onder andere als suikers metalen nitraten chlooroxiden zwavel houtskool meel en endotherme verbindingen.
Het zou me gerust stellen als deze vraag geen betrekking heeft op het maken van vuurwerk oid.
Daar zijn echt veel teveel (jonge) leven door aan flarden (letterlijk) gegaan.
Als je je vraag uitbreidt met info, kun je een gerichter advies krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt niet "malen" maar "zo fijn" mogelijk malen. En dan misschien ook nog gecontroleerd.
En dan komt de vraag: Wat is fijn, het kan altijd nog fijner.
Laten we zeggen dat 35 micron fijn is.
Dat kun je doen door cryogeen malen. Dit kan met bestaande industriële apparatuur gedaan worden, waarbij de warmte afgevoerd wordt door directe injectie van b.v. vloeibare stikstof.
Nog fijner malen kan op de zelfde manier als hierboven omschreven, maar meestal zijn deze poeders geprecipiteerd. Dit is het neerslaan van fijne poeders, wat veel in de farmacie gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een blender