Een gewoon gelijkstroommotortje heeft sleepcontacten die stroom naar spoelen op het draaiende deel van het motortje overbrengen, bij een brushless motor bestaat het draaiende gedeelte uit een permanente magneet waarbij een elektronische schakeling vaste wikkelingen afwisselend van stroom voorziet zodat een draaiend magneetveld wordt opgewekt dat door het draaiende anker gevolgd wordt.
Het nadeel van een motor met "borstels" (sleepcontacten) is dat er vonkvorming optreedt: dat geeft radiostoring en slijtage.