als je gouden sieraden in een papieren envelop bewaart, in een oven van 200 graden gedurende 20 minuten, wat gebeurd er dan?

De persoon heeft een kluis met ca. 20 enveloppen goud in de oven gehad, 20 minuten lang terwijl de oven voorverwarmde. In sommige enveloppen zaten plastic zakjes.

Kluis werd in de oven verstopt in het geval van inbraak. Niet wist dit en de oven is dus aangezet.

Wat treft diegene aan als de kluis open gaat? Is het goud gesmolten? Zijn de enveloppen nog intact? De plastic zakjes zullen wel gesmolten zijn..

Verder zat er nog wat zilver in.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Amadea
10 jaar geleden
De papieren envelop vliegt in de fik, en de oven slaat af.

Antwoorden (3)

Goud smelt pas bij een temperatuur van 1064°C.
Dus met het goud gebeurt helemaal niets. Het papier zal wat bruin kunnen verkleuren en erg droog/breekbaar zijn. Het plastic is waarschijnlijk gesmolten. Hopelijk is het niet door of op de gouden sieraden gesmolten.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
3081 Kelvin is het kookpunt van goud. Niet het smeltpunt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2856°C is het kookpunt
het papier kan op branden en met het goud gebeurt niks want goud smelt bij en temperatuur rondt 3000°c
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de kluis 20 minuten in een voorverwarmende oven zat, zal de inhoud van de kluis waarschijnlijk nauwelijks warmer geworden zijn. Die oven heeft de 200 graden nauwelijks bereikt, en de inhoud van de kluis dus al helemaal niet.