Waar komt de energie vandaan die vrij komt als je iets verbrand.

Stel dat je aardgas volledig laat verbranden dan krijg je de volgende reactie:
CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O
er komt echter ook energie vrij. waar komt die energie vandaag. komt het van het moment waarbij het gasmolecule gecreëerd word?
speelt hier E=mc2 ook een rol bij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, geen formule van Einstein is hierbij nodig.
Het gaat hier om een chemische reactie. Een exotherme chemische reactie. Bij zo een reactie komt warmte vrij.

Toegevoegd na 13 minuten:
Aanvulling: Ja, die energie is er 'ingestopt' bij de vorming van het gas. Het wordt opgeslagen in de bindingen tussen atomen en moleculen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen chemicus en mijn lessen zijn lang lang geleden. Maar wat wel opvalt is, dat jij de energie winst geheel toe laat vallen aan het linkerdeel, maar je kunt je natuurlijk ook afvragen of de benodigde energie voor het rechter deel niet veel lager is. Zoals de energieburst die je krijgt met natrium en water. Het is maar een kwestie van beschouwen. Maar toch +1
AWM
14 jaar geleden
Feitelijk wel, ja. De stoffen worden omgezet in andere stoffen.