Omdat er evenveel protonen in de kern zitten als elektronen in de schil(len).

Toegevoegd na 34 seconden:
Als dat niet zo is dan noem je het geen atoom maar een ion.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Atoom is elektrisch stabiel, de Kern + 1 elektron volt en de elektron - 1 elektron volt.
Afhankelijk van element in stabiele situatie zijn er net zoveel protonen als lektronen .
Is dat niet het geval door zeer hoge energie rijke bombarderende zonnedeeltjes op het
elektron (- 1 elektron volt) die dan uit zijn stabiele positie weg geschoten kan worden
noemt men een Ioniserend atoom( Ioniserend gas) of wel het noorderlicht verschijnsel .
De kern van element Helium bestaat uit twee Protonen en twee Neutronen.
Is dat niet het geval door minder neutronen bv radioactief verval (zware elementen als
Uranium) noemt men zo’n atoom een Isotoop.
De Proton is elektrisch positief geladen + 1 elektron volt. ( bestaat uit 2 x up
quarks van ieder + 2/3 elektron volt en 1 down quark van - 1/3 elektron volt dan is
de som + 4/3- 1/3 elektron volt dus + 1 elektron volt (3/3) ).
De Neutron is neutraal (0 elektron volt) geladen. ( bestaat uit 2 down quarks van ieder - 1/3 elektron volt en 1 up quark van + 2/3 elektron volt dan is de som - 2/3 + 2/3
elektron volt dus 0 elektron volt ).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Met het gebruik van de eV maak je het mijn inziens onnodig ingewikkeld.
Echter, je geeft ook aan dat de kern van een atoom +1 eV is. Alleen specificeer je niet over welk atoom je het hebt. Vervolgens ga je met met Helium. Waarbij je ook direct de overstap maakt naar de opbouw van protonen en neutronen (door te vertellen wat de ladingen zijn van de quarks). Waarbij je conclusie is dat een atoom inderdaad neutraal is.
Voor een vraag als dit, lijkt mij het andere antwoord, van WDHBGS, de voorkeur te hebben.