Hoe bereken je de molariteit van de ionen in 1 van volgende oplossingen?

Bijvoorbeeld als je 12 gram Zilvernitraat hebt en dat oplost in 2,4 liter.

Deze som staat niet in m'n boek,
maar ik moet gewoon even een som uitgelegd als voorbeeld hebben.
Dan kan ik andere sommen beter maken,
want nu snap ik er helemaal niks van..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

De molecuulformule van zilvernitraat is AgNO3. Zilvernitraat lost goed op in water, dus krijg je in verhouding 1:1 Ag+ en NO3- moleculen.

Zilvernitraat weegt 169,89 gram/mol.
Ag+ weegt 107,87 gram/mol

107.89 / 169,89 = 0.635.
63,5% van 12 gram is dus Ag+
Van 12 gram AgNO3 is dus 7.62 gram Ag+

In totaal is het dus 0.0706 mol Ag+
0.0706 / 2.4 = 0.029 mol/L

Let ook op de significantie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier heb ik de molariteit van de Ag+ ionen berekend, ditzelfde kun je dus doen voor de NO3- ionen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je 12 gram hebtvan zilvernitraat begin je met de molecuul formule
Ag NO3 oid (Lang geleden dat ik molecuul formules heb gedaan, weet zo de lading van Ag ionen niet meer enzo).

Daar kan je het moleculair gewicht van berekenen, door het atomair gewicht van elk atoom te nemen en bij elkaar op te tellen. Dan kan je 12 gram door het moleculair gewicht delen. Dan weet je hoeeel mol je hebt. Dat deel je door 2.4, aangezien je 2.4 iter hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
molariteit betekent gewoon: mol/liter. en daar heb je dus eigenlijk al je formule die je nodig hebt. aantal mol/aantal liter. dus ff de molmassa van zilver en nitraat opzoeken. je hebt evenveel zilver-en nitraationen aangezien Ag+ en NO3-