Waarom heet de Noordpool de 'noord'pool als de magnetische veldlijnen buiten de aarde van zuid naar noord lopen?

Als de aarde als een magneet gezien wordt en als bij een magneet de veldlijnen buiten de magneet van noord naar zuid lopen, zou je dit dan ook niet bij de aarde verwachten?

Kan het zijn dat wat wij het noorden van onze planeet noemen eigenlijk de zuidpool is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De zon komt ook niet op ! Maar de aarde draait . Mensen hebben ook geen blauw bloed . De naam van een sterren beeld heeft niets met karakter eigenschappen te maken maar met de vorm die een groep sterren met wat fantasie van uit de aarde gezien zo lijken. Een blouse of broek is niet te klein maar de persoon draagt de verkeerde maat .

Antwoorden (2)

Dat is omdat dat historisch zo is gegroeid.
Er zijn wel meer dingen die een naam hebben gekregen, terwijl later bleek dat die naam niet zo handig gekozen was.
Zuurstof is niet een stof die zuur vormt.
Elektronen gaan van min naar plus, terwijl we zeggen dat de stroom ban plus naar min gaat.
En zo zijn er wel meer van die historische benamingen,
Reddie
9 jaar geleden
Wat het Noorden is, is een afspraak die (a) al heel oud is en (b) vanwege de poolster erg makkelijk te hanteren was, en nog steeds is. Zie je de poolster dan kijk je (weliswaar schuin omhoog) naar het Noorden. Is de poolster precies recht boven je dan sta je op de noordpool. (Je kunt de poolster niet zien, als je ten zuiden van de evenaar bent; en op het zuidelijk halfrond kun je geen ' zuidpoolster' zien want er staat geen heldrere ster vlakbij de zuidelijke hemelpool). Zie de bron (Schulz).
[wetenschappelijke nuance: de Poolster staat niet exact op de Noordelijke Hemelpool, maar hij staat er minder dan 1 booggraad van af, wat in de praktijk dus weinig zal storen]. Zie de bron (Widmann; verouderd maar nog steeds correct en met heldere, simpele diagrammen).
Al in de oudheid (het oude Egypte, Griekenland en Rome) was er sprake van de windstreken die (in hun vertaling) Noord, Oost, Zuid en West zijn genoemd. De volkeren uit Noord-Europa werden Hyperborisch genoemd, 'zij die ver naar het Noorden wonen'. Logisch dus dat, daarop voortbouwende, in atlassen en op kaarten dezelfde windstreek als het Noorden werd gehandhaafd. De tegenover liggende windstreek werd het zuiden genoemd; en dit alles dateert uit de tijd dat men weliswaar het kompas kende, maar van de oorzaak van haar werking weinig besef had.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een verdere oorzaak is, dat de beschaafde volkeren die het eerst aan geschiedschrijving deden, wel weet hadden van de noordpool / de poolster en er een naam aan gaven.