Hoe komt het dat de wolken van onderen bijna plat lijken en bijna altijd donker zijn.

Als ik naar de wolken kijk zie ik dat de wolken van onderen volgens mij plat en donker zijn, terwijl de rest van de wolk dat niet is. Het lijkt net alsof het op een of andere laag stuit die de wolken tegen houdt om verder naar beneden te komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dat ligt aan het type wolk. Bij een cumuluswolk zie je dit wat vaker (de donkere kleur). De afplatting komt doordat de lucht die waterdamp bevat opstijgt en op een gegeven moment te koud wordt. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten en een deel van het water sublimeert en bevriest. Als dit op grote hoogte gebeurt en daaronder niet krijg je een platte onderkant.

Over de kleur van de wolken zegt wikipedia:

"Wolken zijn doorgaans wit of lichtgrijs van kleur. Dit komt doordat de gecondenseerde waterdamp en/of ijskristallen waar een wolk uit bestaat, een groot deel van de zonnestralen die erop schijnen reflecteren en verstrooien. Dit gebeurt over het gehele kleurenspectrum vrijwel even sterk waardoor de overheersende kleur wit is. Wolken kunnen echter ook donkergrijs of zelfs zwart aandoen, in de eerste plaats kan dat zijn door gezichtsbedrog: een wolk tegen een zeer lichte achtergrond lijkt donkerder dan tegen een donkere achtergrond. Verder kunnen wolken (donker)grijs aandoen als zij vanuit het perspectief van een waarnemer gezien gedeeltelijk of geheel het zonlicht blokkeren. Delen van een wolk kunnen ook donker lijken door interne schaduwwerking of door de schaduw van een wolk op grotere hoogte. Als laatste kan een wolk nog grijs aandoen doordat deze semitransparant is, zodat je door de wolk heen de blauwe hemel ziet. Dit effect doet zich vooral voor bij wolken met weinig waterinhoud of wolken die hoofdzakelijk uit ijskristallen bestaan."

Toegevoegd na 3 minuten:
Harry Geurts van het KNMI spreekt over het ‘condensatieniveau’. Dit is de hoogte waarbij het waterdamp in ijs over gaat. Die overgang is recht en daarom zien we platte wolken.

Dat de onderkant grijs lijkt komt vooral omdat de wolken van bovenaf worden beschenen zoals ook op wikipedia wordt aangegeven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Soms is de bovenkant echter wel plat, volgens Monique Somers. Dat doet zich voor als de temperatuur op een bepaalde hoogte niet meer afneemt, maar tijdelijk toeneemt; dat heet inversie. De luchtbellen kunnen dan niet verder meer opstijgen en dan is juist de bovenkant plat. Dit komt minder vaak voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze zijn aan de onderkant ook plat. Het is donker omdat het geen zonnestralen totaal doorlaat, waardoor via er grond ook geen zonnestraal geweerkaatst kan worden naar de onderkant van de wolk.