Als de formule E=MC^2 is, waarom nemen ze dan niet een andere constante?

Aangezien C constant is (http://www.goeievraag.nl/vraag/mc-constant-getal-lichtsnelheid-afhankelijk.234446), is C^2 dus ook constant. Dan kan je toch net zo goed nemen
C=(299 792 458)^2, met de formule E=MC?
of klinkt dat niet ingewikkeld genoeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De natuurkunde wil vooral *inzicht* krijgen in de werking van de natuur. Inzicht krijg je onder andere door verbanden te leggen.

Nu kun je de formule natuurlijk veranderen in E=md, en dan zeggen dat d een constante is met de waarde c². Maar dan "verberg" je de relatie die E en m hebben met de lichtsnelheid.

Die relatie wordt juist heel duidelijk door de basis, c, gewoon te noemen in de formule. Dan moet er wel een kwadraat bij - maar dat is niet erg. Zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar, dus moet de formule dat uitdrukken.

Toegevoegd na 2 minuten:

Als een programmeur een programma schrijft dat bijvoorbeeld een wetenschappelijke berekening moet uitvoeren, en als daarin tienduizenden malen de formule E=mc² moet worden uitgerekend, dat zal die programmeur zijn programma waarschijnlijk wel eenmalig c² laten uitrekenen, het resultaat bewaren, en vervolgens tienduizenden keren met dat resultaat vermenigvuldigen.

Dat scheelt tienduizenden keren de berekening van c², en dat maakt het programma sneller.

In zulke gevallen is het dus *wel* nuttig om een andere constante te nemen, en wordt dat - binnen het rekenprogramma - ook gedaan.

Maar in de "gewone" natuurkunde gaat het om het inzicht, en wordt dus gewoon c² gebruikt in plaats van een andere constante te introduceren.
Cryofiel
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Ik denk zelfs dat de programmeur een constante met de waarde c² hard in de code opneemt zodat het helemaal nooit uitgerekend hoeft te worden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. Of hij laat het uitrekenen door de compiler.

Andere antwoorden (1)

Omdat c de snelheid van het licht in vacuum is.

Toegevoegd na 21 minuten:
c² heeft dus geen betekenis, maar wordt alleen in die specifieke formule gebruikt.