Er is geen water voor nodig om lava te laten stollen.

Lava stolt uiteindelijk vanzelf.

Met water stolt het hooguit sneller.

Hoe meer water je eroverheen blijft gieten, hoe sneller het stolt, omdat er meer warmte wordt afgevoerd met dat water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als natuurkundige vraag... is het zo niet te beantwoorden.

In principe kan je wel uitrekenen hoeveel water je nodig hebt.
Een paar dingen om dat te kunnen weten we echter niet:
1. de hitte van de lava op het moment dat je begint te koelen, als zo heet is dat het bijna verdampt heb je veel meer water nodig als dat het een halve graad boven de stollingstemperatuur zit.
2. Stollingstemperatuur Lava
3. de warmte van het water is ook belangrijk, je hebt veel meer water van 99 graden nodig als ijskoud water.
4. warmtecoëfficiënt van lava. Tijdens het koelen geeft lava warmte af aan het water, per graad zal het meer of juist minder warmte afgeven afhankelijk van de samenstelling van de lava. Andersom geld dat ook voor water, maar als je geen extreem zwaarvervuild water neemt kunnen we daar de standaardwaarde voor nemen.

En heel eerlijk gezegd hoort er nog een 5e bij, om hoeveel liter/kilo lava gaat het ? 1 meter bij 1 meter is een oppervlakte maat, geen inhoudsmaat.

Toegevoegd na 10 minuten:
Euh... foutje 4, het geeft uiteraard dezelfde warmte af, 1 graad, maar de hoeveelheid energie die het afgeeft tijdens 1 graad koelen en het water dus meer of minder opwarmt is belangrijk.

Heel officieel zou trouwens ook de druk belangrijk zijn, op 7Km hoogte verdampt water eerder als op zeeniveau.