Dit komt omdat zwavel (S) verbindingen in je kleren en in je haren door warmte loslaten en weer binden wanneer het afkoelt. Je kan je voorstellen dat een strijkijzer of haarstijler die warmte dus gebruikte om de bindingen te verbreken en weer laat afkoelen wanneer je kleren/haren recht zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stoffen verliezen hun stijfheid naarmate de temperatuur toeneemt. Omgekeerd breekt een plank als je hem bij min 60 van een meter hoog op de grond laat vallen.
Natuurlijk mag de temperatuur niet al te hoog oplopen, maar dat verschilt per stof.