Hoe komt het dat luchtbellen blijven plakken aan je huid wanneer je in bad ligt?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb het dus over kleine luchtbellen die blijven hangen op je huid (en ook op de badkuip zelf)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Je bedoelt wellicht zeepbellen.
Als je de luchtbellen onder water bedoelt komt dat omdat de adhesie tussen luchtbel en water groter is dan de opwaartse kracht.
Bedoel je de zeepbellen, die hebben de neiging overal aan vast te plakken omdat de wand van de bel uit water met detergent bestaan welke samen een vlies vormen die zich graag hecht aan oppervlakten, desnoods aan elkaars oppervlak.

Toegevoegd na 50 minuten:
In de derde zin staat een fout.
De adhesiekracht tussen ondergrond zoals huid of badwand is groter dan de opwaartse kracht.
Het zijn dan luchtbellen die niet in zijn geheel een waterwand hebben, het resterende is dan gevormd door het oppervlak waaraan de luchtbel zich gehecht heeft.
bereikt de luchtbel een voldoende grootte , dan heeft het wel genoeg opwaartse kracht, trekt zich van het oppervlak onder water los en stijgt op.
daarom zijn luchtbellen die onder water blijven vrij klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen zeepbellen en ook waterdruppels, maar eigenlijk alle stoffen willen graag ergens aan blijven hangen (kleven).
Haal je hand maar eens langs het PC scherm waar je nu naar zit te kijken: stof! Overal in huis worden de oppervlaktes zo glad mogelijk gemaakt dat er zo min mogelijk aan blijft plakken. Maar je huid is niet glad, er zitten haartjes op en huidschilfertjes en daar blijven zeepbellen, water en stofdeeltjes aan plakken. En omdat water liever aan zichzelf blijft plakken dan ergens anders aan wordt een klein beetje water altijd een druppeltje. Kijk maar naar een autoruit als het motregent.

De natuurkunde geeft daar een verklaring voor en dat wordt adhesie genoemd. Dat is onderlinge aantrekkingskracht tussen ongelijke moleculen zonder dat er sprake is van een chemische binding.
Het woord "adhesie" is afgeleid van het Latijnse woord adhaesio wat aanhechting betekent.

en dan hebben we nog cohesie. Dat is de onderlinge aantrekkingskracht tussen gelijke moleculen zonder dat er sprake is van een chemische binding.

Wanneer de cohesieve kracht groter is dan de adhesieve kracht zal in een capillair (of een smal glas) de meniscus (de oppervlak van de vloeistof van b.v. kwik) bol zijn en de vloeistof omlaag worden gedrukt.

Wanneer de cohesieve kracht kleiner is dan de adhesieve kracht zal in een capillair de meniscus hol zijn en de vloeistof omhoog worden getrokken. dat zie je bij water gebeuren in een smal glas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat jij ook onder zeep bent bedekt of water, blijft de bel aan het zeep of water op je lichaam plakken.