Volgt een afgeschoten kogel overal ter wereld dezelfde ballistische baan?

Oftewel trekt de zwaartekracht overal ter wereld even hard aan een voorwerp?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De zwaartekracht is niet overal gelijk op de wereld en trekt ook niet altijd uit dezelfde richting aan.
Theoretisch volgt een afgeschoten kogel dus niet dezelfde baan.
Daar de verschillen in aantrekkingskracht zo klein zijn, zal het verschil in baan waarschijnlijk niet waarneembaar zijn.

De gravitatiewet van Newton geeft de aantrekkingskracht tussen twee puntmassa's, maar geldt ook voor homogene bolvormige lichamen. Bij de aarde moeten we ermee rekening houden dat deze van binnen niet homogeen is (de massa is niet overal gelijkmatig verspreid). Dat is één van de oorzaken dat de zwaartekracht op sommige plaatsen op aarde groter kan zijn dan op andere, bijvoorbeeld door aanwezigheid van zwaardere steensoorten.
Daarnaast zorgt de rotatie van de aarde om haar as ervoor dat op voorwerpen op aarde naast de zwaartekracht ook een middelpuntvliedende kracht werkt. Hoe verder van de aardas af, hoe groter deze middelpuntvliedende kracht. Op de evenaar is deze kracht het grootst, aan de polen is ze nul. Als bij meting van zwaartekracht niet met deze middelpuntvliedende kracht rekening wordt gehouden is de uitkomst op hogere breedtegraden groter.
Ten derde is de vorm van de aarde niet zuiver rond maar - onder invloed van de rotatie - bij de polen heel licht afgeplat. De aarde heeft de vorm van een sferoïde. Dat betekent dat men zich op de polen iets dichter bij het centrum van de aarde bevindt, wat de zwaartekracht daar iets groter maakt.
Een gemiddelde versnelling als gevolg van gravitatie in Nederland is 9,81 meter per seconde kwadraat, ook aangeduid als zwaartekracht- of valversnelling. Dit wordt in bepaalde sectoren afgerond naar 10 m/s2.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij benadering.

Als je het heel nauwkeurig gaat meten, zul je merken dat er afhankelijk van je locatie kleine variaties zijn in de zwaartekracht. Deze verschillen zijn echter zo klein, dat ze voor een berekening over het algemeen niet van belang zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet van belang, zolang je op aarde blijft, natuurlijk.

Maar dat spreekt hopelijk voor zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de aardmassa is niet helemaal gelijk verdeeld, maar de verschillen zijn zo gering dat die voor het berekenen van een ballistische baan verwaarloosbaar zulllen zijn. Voor precisiemetingen die sommige satellieten doen moet men er wel rekening mee houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, op een berg of in een diepe grot is de zwaartekracht zwakker of sterker door de variërende afstand tussen de kern v/d aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de film "Shooter" beweert de scherpschutter dat men rekening moet houden met de windsnelheid,de luchtvochtigheid, de hoogte waarop het moet gebeuren, staat het doel stil of niet, de snelheid waar het doel beweegt, de afstand en zelf de aardrotatie! De bewegingsselheid van het doel speelt een rol. Hij gaat ook nog een x-factor =aantal cm voor zijn vizier en voor het doel moeten vastleggen. De gleuven die de geweerloop maakt op de kogel bij het afschieten vertragen het projectiel, dus moet hij zijn geweer goed kennen.
De ballistische baan zal wel erg variëeren als het door zulke factoren wordt beïnvloed. Ik denk wel dat het gewicht van het projectiel ook een variabele factor betekent.
En nu maar schieten! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. In ieder geval speelt de aardrotatie een rol. Zie bijgaande bron.
In de eerste wereldoorlog kwamen ze er achter dat een puur noord gericht langeafstandsschot met een kanon zijn doel miste door de aardrotatie.