Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hout is een brandstof, maar welke soort energie werkt deze brandstof op.?

Als je hout verbrand krijg je vuur en dat is een warmtebron die geeft warmte af, dat is een vorm van energie. Als je aardgas verbrandt krijg je ook warmte, aardgas is een chemische energie. Ook elektriciteit kun je omzetten in warmte dat is elektrische energie. Hoe noem je de energie die HOUT opwekt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thermische energie en lichtenergie

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het verbranden van gas of hout maakt in dat opzicht niet uit. Het zijn beide chemische reacties
Om deze reactie te krijgen moet men warmte, zuurstof en een brandstof hebben. Die brandstof kan van alles zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook chemische energie. Als je hout verbrandt gebeurt hetzelfde als met gasverbranden, namelijk dat koolstof atomen reageren met zuurstof atomen en energie en het broeikasgas CO2 vrijkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoelt je: als een stuk hout wordt verbrand vindt er een energieomzetting plaats: van chemische energie (opgeslagen in de koolstofbindingen) naar thermische energie en licht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar komt het wel op neer.
Fossiele energie ! Hout , kolen , turf , olie . zijn planten of bomen geweest .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groome en BMWM5 zijn het met elkaar eens, maar Kapperkort zegt iets anders. wie geloof ik nou?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De twee die het met elkaar eens zijn :) Hout is geen fossiele brandstof, een fossiele brandstof bevat altijd koolwaterstofverbindingen. Deze ontstaan door dierlijke of plantaardige resten uit het verleden, voornamelijk uit het carboon.
Ook bestaat er niet zoiets als 'fossiele energie', energie kan bepaalde dingen opwekken zoals warmte of licht. In het geval van hout spreek je over een chemische reactie van het ontbranden van hout. Het feit dat deze ontbranding zuurstof omzet in koolstof is niet van belang.
Jij praat over de energie die opgewekt wordt, in het geval van vuur praat je over een thermische (warmte) en straling (licht) energie. Dit beantwoordt je vraag denk ik :) Filolanca.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuurstof wordt niet omgezet in koolstof, maar bindt zich aan koolstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hehe fair enough :)
Ik probeerde het zo simpel mogelijk te verwoorden, een stof die zich bindt aan een andere stof legt weer zo lastig uit, maar inderdaad niet helemaal het juiste woord gebruikt.
Maar goed, dit aspect van de chemische reactie van vuur is voor deze vraag niet helemaal van belang. Ging mij er vooral om dat jullie twee gelijk hebben.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding