Hoe verklaart de wetenschap magnetisme?

We weten dat magneten een noord- en een zuidpool hebben en dat gelijke polen elkaar afstoten terwijl tegengestelde polen elkaar aantrekken maar HOE doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Deze vraag kan je zo op wikipedia terugvinden. Kijk even bij magnetisme en bij ferromagnetisme, dan zie je met plaatjes wat het is.
Het komt erop neer dat metaaldeeltjes zich in dezelfde richting positioneren, waardoor er in dezelfde richting stroompjes gaan lopen. En door die stroom ontstaat er een magnetisch veld.
itsme
13 jaar geleden
Een magneet lijkt op het eerste gezicht een normaal stukje metaal of keramiek. Maar magneten worden omgeven door onzichtbare krachten. Al heel vroeger merkte men op dat een brok van een bepaald stuk ijzererts, magnetiet, altijd in dezelfde richting draaide als men het aan een touwtje hing. Om dit te verklaren moet je weten dat de aarde zelf een grote magneet is met op wat wij noemen de noordpool een zuidpool en op de zuidpool een noordpool. Noordpolen trekken zuidpolen aan en omgekeerd. Vandaar dat de noordpool van een magneet altijd wijst naar wat wij de noordpool noemen, maar in werkelijkheid dus de zuidpool is:

Je ziet dat de noordpool van de magneet (altijd roodgekleurd) die bij de aarde wordt gehouden naar de geografische noordpool wijst, omdat noordpolen altijd zuidpolen aantrekken.

Deze aantrekkingskracht van magneten moet verklaard worden met onzichtbare krachten. In de natuurkunde worden dit veldlijnen genoemd. Veldlijnen lopen altijd van de noordpool naar de zuidpool. Deze veldlijnen zijn met een simpel proefje aan te tonen . Met deze proef is duidelijk te zien dat noordpolen noordpolen afstoten (hetzelfde geldt voor zuidpolen). En dat noordpolen zuidpolen aantrekken (en omgekeerd).

Naast natuurlijke magneten bestaan er ook elektromagneten. Een elektromagneet kan gemaakt worden door om een (week)ijzeren kern, bijvoorbeeld een spijker metaaldraad te wikkelen. Vervolgens moeten de uiteinden op een batterij worden aangesloten en daar is de magneet. Deze magneten kunnen heel krachtig gemaakt worden en worden veel gebruikt in het dagelijks leven (zie elektromotor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere stof bevat moleculen, ieder moleculen uit atomen en ieder atoom uit electronen die met ongeveer 1% van de lichtsnelheid om de kern heen vliegen.
Als de electronen vanuit een plat vlak gezien grotendeels in een richting om de kern draaien, gaat ieder atoom zich als een elektromagneetje gedragen, dit worden ook wel elementairmagneetjes genoemd.
Ijzer, kobalt , nikkel en sommige andere metaalatomen doen dat van nature, andere stoffen zijn zo te maken dat zich ook een dergelijk proces gaat vormen, zoals Samarium Cobalt of Nd Fe Ba magneten, welke laatsten uitzonderlijk krachtig zijn.
Als je nu de ligging van deze atomen zo in de stof weet te stabiliseren dat vrijwel alle atomen zo liggen dat alle electronen grotendeels in dezelfde richting draaien, gaat dat stuk materiaal zich als een magneet gedragen.
Kortom , een magneet is een stof die de elementaire elektromagneetjes waaruit het bestaat in een
richting heeft liggen en daarom als geheel reageert als een magneet.
Omdat electronen altijd om de kern blijven draaien blijft de magneet magnetisch.
Door hitte (bij heb bereiken van de Curietemperatuur) verdwijnen de magnetische eigenschappen, maar ook door schokken en ander mechanisch geweld zijn (sommige )magneten te demagnetiseren.
Dus ontstaat het magnetisch veld doordat electronen op een specifieke wijze om de kern draaien.