Goh, da's grappig, wij behandelen net de warmte met natuurkunde op school ;) Ik zal het boekje even pakken, even geduld.

Ah, ik heb 'm, hij zat nog in de tas ;) Oh, even mijn aantekeningen ontcijferen hoor...

ik heb hier staan: Q = c x m x (delta)T

c = soortelijke warmte
m = massa
(delta)T = toename temperatuur, een grote T is in Kelvin en een kleine in graden Celcius

Toegevoegd na 1 minuut:
(delta) = zo'n driehoekje

ik hoop dat je het een beetje snapt, oh, trouwens:

c = in Joule/kg graden Celcius
m = in kg
(delta)T is in kelvin, (delta)t is in graden Celcius

Toegevoegd na 20 uur:
De c is voor capaciteit, dus de formule op de capaciteit te berekenen:

c = Q : (m x (delta)T)

Ik kan hier geen breuklijnen gebruiken in goeievraag, maar de Q hoort dus boven de breuklijn en de rest eronder, dit is 'm dus voor de capaciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is inderdaad zo. De c is voor warmtecapaciteit, ik zal m'n antwoord nog even bewerken ;)
warmtecapaciteit kan je berekenen met de formule

C = m x c

C = warmtecapaciteit in Joule/Kelvin
m = massa in Kilogram
c = soortelijkewarmte in Joule/(kilogram x Kelvin)

bijvoorbeeld

water heeft een soortelijke warmte van
4190 J/(kg x K)
en de massa van het aanwezige water is 2kg.

dan krijg je dus

C= 2x4190
C= 8380 J/K

Succes verder.