Hoe bepaal je de warmtecapciteit ?

In formulevorm ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Goh, da's grappig, wij behandelen net de warmte met natuurkunde op school ;) Ik zal het boekje even pakken, even geduld. Ah, ik heb 'm, hij zat nog in de tas ;) Oh, even mijn aantekeningen ontcijferen hoor... ik heb hier staan: Q = c x m x (delta)T c = soortelijke warmte m = massa (delta)T = toename temperatuur, een grote T is in Kelvin en een kleine in graden Celcius Toegevoegd na 1 minuut: (delta) = zo'n driehoekje ik hoop dat je het een beetje snapt, oh, trouwens: c = in Joule/kg graden Celcius m = in kg (delta)T is in kelvin, (delta)t is in graden Celcius Toegevoegd na 20 uur: De c is voor capaciteit, dus de formule op de capaciteit te berekenen: c = Q : (m x (delta)T) Ik kan hier geen breuklijnen gebruiken in goeievraag, maar de Q hoort dus boven de breuklijn en de rest eronder, dit is 'm dus voor de capaciteit.

warmtecapaciteit kan je berekenen met de formule C = m x c C = warmtecapaciteit in Joule/Kelvin m = massa in Kilogram c = soortelijkewarmte in Joule/(kilogram x Kelvin) bijvoorbeeld water heeft een soortelijke warmte van 4190 J/(kg x K) en de massa van het aanwezige water is 2kg. dan krijg je dus C= 2x4190 C= 8380 J/K Succes verder.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100