Hete luchtballonnen kunnen lang niet zo hoog komen als helium of waterstofballonnen.
Dat heeft puur te maken met de dichtheid van de lucht.
De opwaartse kracht wordt veroorzakt door het gewichtsverschil van de lucht binnen en buiten de ballon.
Na enige KM hoogte neemt de dichtheid van de lucht snel af.,
Ondat het volume van de heteluchtballon aan een maximum gebonden is en in feite met het stijgen niet of nauwelijks verandert, neemt de stijgkracht die met het temperatuurverschil te veroorzaken is , snel af.
Het hangt dus sterk van de "dode" massa, de inhoud van de ballon EN het te behalen temperatuurverschil af waar het evenwichtspunt ligt, af wat de max hoogte is.
Op zeeniveau zal dezelfde ballon dus veel hoger kunnen komen dan in de bergen, waar de lucht al een stuk dunner is. Ik heb begrepen van een ballompiloot dat het met 4-6KM echt wel ophoudt.
Met de heliumballom is dat heel anders, die zet gewoon lekker uit, zijn latex omhulling laat dat toe als de lucht dunner wordt.
Zijn max imum is bereikt wanneer de veerkracht van de ballon verdere verdunning verhindert of als de ballon knapt. 15 KM en hoger schijnt geen probleem te zijn als
de "dode" massa klein is.
Er hoeven immers ook geen branders en gasflessen mee.
De heliumballon is dus zwaar in het voordeel, nadeel is het dure Helium.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de ballon oneindig elastisch is, zo hoog als er atmosfeer is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Daar heeft Johan natuurlijk helemaal niets aan, gezien het feit dat de atmosfeer geen duidelijke begrenzing heeft.
De hete lucht zorgt ervoor dat de lucht binnen de ballon lichter (minder soortelijk massa) is dan de koude omgeving. De ballon zal stijgen. Naarmate je hoger in de atmosfeer komt, wordt de lucht ijler (minder soortelijk massa). Op een gegeven moment zal de lucht buiten de ballon net zo ijl zijn als binnen de ballon. Hierdoor is evenwicht bereikt en zal de ballon niet meer stijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe hoog dit precies is is afhankelijk van een aantal factoren:

- hoe warm is de lucht in de ballon;
- lokale luchtdruk;
- luchtvochtigheid;
- ...