een toren bouwen tot de ruimte?? kan dat?

is het mogelijk om een toren te bouwen tot gewichteloosheid??
100km hoge constructie? is daar nog op te werken met ruimtepakken? of word je eraf geslingert door de draaing van de aarde??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (10)

Nee, ik denk dat dat niet mogelijk is. Maar je kan altijd nog naar een wetenschaps school om het zeker te weten of je doet er een presentatie over en zoek je het op.

Groetjes lot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is een "wetenschaps school"??
Ik denk niet dat dat mogelijk is. Je krijgt idd te maken met het draaien van de aarde lijkt me. Als de aarde stil zou staan kom je een heel eind maar daar heb je denk ik wel half australie voor nodig qua bouwoppervlakte. Je zou volgens het piramidesysteem moeten werken voor een stevige constructie maar ik denk dat je dan ook vooral satelietten en ruimte puin mag ontwijken.
Het zou wel een ruimtebesparende ontwikkeling zijn want er kunnen heel wat mensen in.
Arme mensen die met hun boodschappentassen zitten als de liften stuk zijn hehe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap serieus niet wat de draaiing van de aarde ermee te maken heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, inderdaad de draaiing van de aarde heeft geen enkele invloed op het wel of niet kunnen bouwen van een toren.
Nee dat kan niet.

Zowieso is er op 100km nog prima zwaartekracht. Maar buiten dat: Je steekt een toren door vele luchlagen, en de krachten die dan op de toren gaan werken kunnen we met huidige techniek niet stabiliseren. Daarnaast komt het probleem dat de toren zeer zwaar zal worden, en waarschijnlijk door zijn eigen gewicht in elkaar zou vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk wel dat het kan. Als hij maar breed genoeg is om niet om te waaien. Hij zal zoals gezegd verschillende luchtstromen moeten weerstaan. Los daarvan heeft hij nergens last van, hoogstens een zuurstofgebrek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het in theorie wel zou kunnen, Echter zou die toren dan in iets van een piramide vorm moeten worden gemaakt, en dus ook 100km breed en lang moeten zijn, zo groot als een klein land dus, dit land mag dan niet aardbeving gevoelig zijn, De tijd en de kosten en risico`s van zo`n project zijn zo groot dat de gene die het risico durft te nemen, zijn project nooit af zal zien, Bovendien zal je om de paar kilometer hoog en laag al dorpen moeten bouwen om de werkers te huisvesten. Deze dorpen zijn na 5 km hoogte al zo koud dat het geen leuk project meer is voor de werkers, en leefgemeenschappen. en er bovendien geen vegetatie zal groeien. De aan en afvoer van levensmiddelen en afval afvoer zal uiteindelijk een nog groter project zijn dan de bouw. Er zijn nog wel 100 opstakels te verzinnen die het tot project maken dat absurt is.

Onderstaande foto geeft in ieder geval aan dat een toren door het gewicht van mensen in ieder geval zijn limiet wel aardig kent.

BTW...Leuke vraag!
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, wat een toren! Moedige mensen, en al staande in een mensenmassa moeten ze wel precies weten wat ze doen, zeg!
Ik heb het de toen met de 5e laag van boven, daar zie ik maar 2 mensen, die wel een hele grote druk op hun schouders hebben! (4 mensen p/p).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 minnetjes voor een goed antwoord.. belachelijk. ++
Frimu2
12 jaar geleden
@ NicktheG thanks voor de reactie , ik denk dat de minnetjes komen van mensen die denken dat het onder het gewicht al zal bezwijken, Of dat gewichtloosheid hoger is dan 100 km. In mijn theorie ben ik maar uitgegaan van die 100. Qua logica en gewicht zou dat dit waarschijnlijk opgelost zou moeten worden met een cm dikkere muur per laag van 100m of zo, echter zou dat betekenen dat de onderste laag al muren van 10m dik zouden moeten hebben! zo dik als een huis (Dit alleen zou weer zoveel beton of staal zijn van een klein continent) Helaas heb ik wiskundig niet de wijsheid van wat daadwerkelijk kan. Wellicht is dat van die compressie weerstand van mjhfaase en maximaal 18 km juist. Ik vond het in ieder geval leuk om te kijken welke opstakels je tegen zou komen.
Je hebt het hier over een ruimtelift. Het kan momenteel nog niet, daar we nog geen massaproductie hebben van materialen die sterk genoeg zijn. Het concept werd al in een aantal sf-verhalen verwerkt, zoals o.a. de mars-trilogie van Kim Stanley Robinson.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimtelift

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is op termijn de goedkoopste en milieuvriendelijkste manier om dingen in een omloopbaan te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet. De voornaamste reden daarvoor is dat zelfs de basis van een massief blok beton, graniet of andere materiaalsoort met een hoge compressieweerstand, op een gegeven moment zou verkruimelen onder het gewicht wat er bovenop rust. De precieze getallen kan ik even niet terug vinden (dus pin me daar niet op vast) maar uit mijn hoofd zou je maximaal 18km hoog kunnen komen. De "ruimte" begint op zo'n 200 km (afhankelijk van welke definitie je gebruikt - beneden 200 km is het in ieder geval zo dat elk voorwerp in een baan om de aarde al gauw zo veel wordt afgeremd dat het neerstort)

Het idee op zich is overigens wel goed - alleen ben je pas op zo'n 36000 km boven de aarde zowel gewichtloos als stationair ten opzichte van de aarde er onder (de correcte term is overigens "in vrije val" en niet "gewichtloos", maar dat zet ik er vooral bij zodat niemand anders er over valt - het beestje moet een naam hebben) - op een lagere hoogte kun je wel gewichtloos zijn, maar dan moet je nog vooruit bewegen ten opzichte van het aardoppervlak.

De ruimtelift die eerder genoemd wordt is niet echt een gebouw - die bestaat uit een gigantisch rotsblok (denk aan een meteoriet) dat je op 36000 km boven de aarde hebt hangen. Als je dan van daaruit een kabel naar beneden hangt, zou een lift daarlangs omhoog en omlaag kunnen bewegen. Overigens kun je daar geen stalen kabel voor gebruiken - die zou breken onder zijn eigen gewicht.

De draaiing van de aarde kan je nooit van een hoge toren of ruimtelift afslingeren - om de simpele reden dat jij, het gebouw en de lucht er omheen met exact dezelfde snelheid draaien. Zolang alles ten opzichte van elkaar maar stilstaat is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewicht is inderdaad de kracht op een ophanging/ondersteuning, maar van gewichtloosheid kan daarom ook alleen sprake zijn wanneer er een ophanging of ondersteuning is (waarop geen kracht wordt uitgeoefend) - is die afwezig, dan is gewichtloosheid zogezegd "niet van toepassing" en spreken we over vrije val. (en ja, ook bij de tweede keer dat ik gewichtloos gebruikte had het vrije val moeten zijn)
Je kan ook hulp inschakelen van de nu officieel geworden Buitenaardse Intelligenties;

http://www.telegraaf.nl/buitenland/9637780/__NSA_bevestigt_buitenaards_leven__.html

+
http://www.nsa.gov/public_info/declass/ufo/index.shtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt wel erg lastig, want je moet de top van de toren in een geostationaire baan hebben, dat is iets van 25000 km hoog dacht ik. Het gaat er namelijk om dat je snelheid groot genoeg is. Als je snel genoeg gaat kun je zelfs een omloopbaan om de Aarde krijgen van een meter hoog. Dus pas als de toren op de evenaar staat en hij is 25000 km hoog draait de top snel genoeg om een omloopbaan te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe wel. Hij moet wel flexibel genoeg zijn om met de windkracht (en eventuele aardbevingen) om te kunnen gaan. Daarnaast moet de druk op de onderste etages niet te hoog worden. Dit is hetzelfde probleem als waar Eiffel zich voor gesteld zag. De oplossing was een vorm, waarbij de druk op elk niveau gelijk was, en zo is de Eiffeltoren ontstaan.
Dus ik hou het op theoretisch mogelijk, praktisch wellicht nog niet.