Wat is een TEA laser?

Als je op internet zoekt op lasers kom je vaak TEA lasers tegen. Nu vroeg ik mij af wat dit nou eigenlijk is. Ik heb wel op internet gezocht, maar ik begrijp dat lang niet allemaal. Zou iemand het mij duidelijk kunnen maken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Een TEA laser is niets meer dan i.t.t. een halfgeleiderlaser een gasgevulde laser. Dus i.p.v. een laser diode heb je een lange glazen buis gevuld met kooldioxde/argon/helium. Deze lasers zijn gebruikelijk waarin hoog vermogen nodig is om bijvoorbeeld plaatstaal te snijden. TEA staat voor "Transversely Excited Atmosphere" en de atmosfeer is dus de gasvulling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Buurmannetje
Zou u dit ook in jip&janneke-taal kunnen vertellen? Mijn probleem is nou net dat ik er niet heel veel verstand van heb. Misschien is dit onderwerp ook wel veels te ingewikkeld voor mij, maar toch zou ik het graag begrijpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb het redelijk in jp&janneke uitgelegd. Maar kort komt het erop neer dat alle TEA/YAG lasers bestaan uit een glazen kolom die aan beide zijden voorzien zijn van loodrecht spiegels waarvan één kant halfdoorlatend is, en deze glazen kolom is vacuüm getrokken en daarna gevuld met argon/kooldioxide/helium e.d.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze kolom heeft ook zogenaamde elektrodes van paladium aan beide zijden waar een spanning op wordt gezet van 20.000 volt om de atomen in het gas naar een hogere energiebaan te brengen(dit is dus de E in TEA van Exited)
Wanneer de elektronen weer terugvallen geven deze een foton af die wij weer zien als zichtbaar licht, deze fotonen kaatsen heen&weer tussen de spiegels, en de fotonen die absoluut loodrecht op de spiegel kaatsen worden doorgelaten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankuwel, dit is wat ik nodig had!