Hoeveel soda heb ik nodig om 1 liter azijn in puur water (ph6)te veranderen?

heeft iemand een idee of ergens een plek waar ik het uit kan rekenen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
tinus1969
6 jaar geleden
Je kunt azijn niet in water veranderen. je kutn het wel pH neutraal (dat is ph = 7) maken. Dat is verder makkelijk uit te rekenen via de reactievergelijking en de molgewichten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraagsteller gaat voor de Nobelprijs... Wat er wel gebeurt is dat je natriumacetaat en koolzuurgas overhoud na de reactie.

Antwoorden (1)

Als het jou lukt om puur water over te houden dan ga ik je nomineren voor de Nobelprijs. Als je ethaanzuur mengt met calciumcarbonaat (de chemische termen voor azijn en soda) dan krijg je de volgende reactie:

2 CH3COOH + Na2CO3 --> 2NaCH3CO2 + H2O + CO2

Behalve water en koolzuurgas ontstaat er ook nog natriumacetaat (het natriumzout van ethaan - of azijnzuur).

Verder heeft een oplossing van natriumacetaat een pH waarde van 8,9. Je zult dus zoveel soda moeten toevoegen dat niet alle azijnzuur kan reageren en de azijnzuur en natriumacetaat elkaar in balans houden op een pH=7.

Als je weet wat de pH-waarde van je beginoplossing is kun je samen met de reactie hierboven berekenen hoeveel je moet gebruiken. Tip: 2 mol azijnzuur + 1 mol soda -> 2 mol natriumacetaat (= pH 8,9).

Succes!

Oja, zorg wel dat je goede luchtafvoer hebt / geen gesloten opstelling anders heb je een kleine uitdaging met de hoeveelheid CO2 die ontsnapt uit je oplossing...

Toegevoegd na 3 dagen:
Wat mij nu pas opvalt is dat ik soda per ongeluk Calciumcarbonaat heb genoemd. Het is natuurlijk Natriumcarbonaat. Calciumcarbonaat (CaCO3) is kalksteen en geen soda.